Så gör du när tågsemestern spårar ur

Boel Holm/TT

Publicerad 2023-06-25

Strandade tågresenärer i Utrecht förra sommaren. Det är bra att veta i förväg vilka rättigheter man har som resenär. Arkivbild.

Trots alla förseningar och inställda resor är det många som vill tågsemestra i sommar.

Här är dina rättigheter när tåget inte går.

Hanna Bornstedt är konsumentvägledare på Konsumentverket och har märkt en ökning av frågorna kring tågresor i takt med att fler åker tåg. Hennes råd är att ha en beredskap för att det kan uppstå problem på resan.

– Då är det viktigt att veta att man har rättigheter, vilka de är och hur man får tag på tågbolaget.

Hon påpekar att tågresenärer inte har samma möjligheter till ersättning som flygresenärer, men grundregeln är enkel – har man betalt för att komma från A till B på en viss tid är det vad man har rätt till.

– Generellt gäller avtalsrätten – vi ska få det vi har betalt för. Får man inte det får man helt enkelt kräva ersättning.

EU-förordning

I Sverige och resten av EU finns en tågpassagerarförordning som skyddar passageraren så att man kan få hjälp om tåget skulle vara inställt eller försenat.

– Den kan skilja sig åt lite mellan länderna, men generellt gäller den i hela EU.

Skulle tågresan bli inställd eller så försenad att man når resmålet mer än en timme för sent har man tre alternativ.

– Antingen kan man få återbetalning, eller blir ombokad till en ny resa kanske ett annat datum, eller så fortsätter man resan även om den kommer att ta längre tid. Det får man prata med tågbolaget om och komma fram till tillsammans.

Den som väljer att fortsätta med det försenade tåget eller blir ombokad för att komma fram så snabbt som möjligt har rätt till ersättning.

– Blir resan försenad mellan en och två timmar har man rätt att få tillbaka 25 procent av biljettpriset och är resan försenad mer än två timmar ska man få tillbaka 50 procent av biljettpriset. Det gäller om man fortsätter resa, men inte om man blir ombokad till ett senare datum.

Mat och dryck

Om vagnen du skulle åka med saknas när du ska kliva ombord, eller sovkupén ombokats till sittplats, ger Hanna Bornstedt rådet att agera snabbt.

– Kontakta tågbolaget så snabbt som möjligt, antingen på plats på stationen, eller ring eller mejla så får man försöka ordna så att man kommer med på resan, det är det som är det viktigaste. Skulle man får ett sämre alternativ får man kräva prisavdrag för det.

Skulle tåget vara försenat så att man blir tvungen att stå och vänta någonstans har man rätt till mat och dryck i proportion till väntetiden, i alla fall så länge det är möjligt för tågbolagen att erbjuda det.

– Står man mitt ute i ingenstans och det inte finns någon möjlighet är de inte skyldiga att ersätta.

Behöver du boende eller transport till boende på grund av förseningen har du också rätt till det. Om inte tågbolaget kan ordna det får du kräver pengar i efterhand.

– Hitta någonstans att bo och ta kvitto på det och kräv ersättning i efterhand. Det är viktigt att man reklamerar eller klagar så snart som möjligt, helst skriftligen så att det finns bevis, säger Hanna Bornstedt.

Följ ämnen i artikeln