Hyperloop i Europa – om fyra år

Uppdaterad 2018-02-05 | Publicerad 2017-06-09

Amsterdam – Paris på en halvtimme, eller en tur runt hela Tyskland på drygt två timmar.
Om bara fyra år kan supersnabba resor i kapslar som färdas i rör vara verklighet i Europa.

Det kallas Hyperloop – långa rör som ska transportera kapslar och människor i hastigheter uppemot 1 200 kilometer i timmen. Det är ungefär sex gånger snabbare än ett X2000-tåg.

Elon Musks idé

Konceptet, som utvecklades av Teslagrundaren Elon Musk, kan låta som science fiction. Men om bara fyra år skulle den första kommersiella hyperloop-banan kunna öppnas i Europa.

Ett av de ledande företagen, Hyperloop One, presenterade den här veckan nio potentiella sträckor de planerar att gå vidare med.

– Vår vision är att hela Europa en dag är sammanbundet med vårt system, sa Shervin Pishevar, medgrundare och styrelseordförande för Hyperloop One, under en presentation i Amsterdam.

Nio sträckor

De sträckor som nu utreds är följande:

  • Nederländerna runt – 428 kilometer på 41 minuter
  • Tyskland runt – 1 991 kilometer på 142 minuter
  • Polen: Warsawa till Wroclaw – 415 kilometer på 37 minuter
  • Estland till Finland: Tallin till Helsingfors – 90 kilometer på 8 minuter
  • Spanien till Marocko: Madrid till Tanger – 629 kilometer på 47 minuter
  • Frankrike till Italien: Korsika till Sardinien – 451 kilometer på 40 minuter
  • Storbritannien: Cardiff till Glasgow – 1 060 kilometer på 89 minuter
  • Storbritannien: Glasgow till Liverpool – 545 kilometer på 47 minuter
  • Storbritannien: Edinburgh till London – 666 kilometer på 50 minuter

Företagets målsättning är att kunna transportera varor redan år 2020, och människor 2021. Men forfarande har man en del kvar att bevisa. Hittills har man byggt en 500 meter lång testtunnel i Nevadaöknen, och man hoppas kunna köra kapslar genom den i nära överljudshastighet den här sommaren eller i höst.

Fler projekt på gång

Hardt Global Mobilitys vision om ett framtida hyperloopnät.

Hyperloop One är inte ensamma att utveckla supersnabb rörtransport. Det holländska företaget Hardt Global Mobility har byggt en testanläggning i Nederländerna, och planerar att öppna kommersiell trafik mellan Amsterdam och Paris – en resa som skulle ta en halvtimme. 2035 är visionen att Stockholm ska kunna vara sammanlänkat med Lissabon.

Också i finska Salo planeras en testbana som skulle kunna förlängas till Åbo, och sedan vidare till Stockholm via Helsingfors. En resa från Stockholm C till Finland skulle då ta ungefär lika lång tid som pendeltåget till Upplands Väsby – 28 minuter.