Väcktes av exploderande Samsung Galaxy

Uppdaterad 2013-03-18 | Publicerad 2013-03-17

Emma, 24: Jätteobehagligt

Emma Blom låg och sov när telefonen väckte henne - med en explosion.
– Vi var i chock, vad händer? Säger Emma Blom till Aftonbladet.

Fem på morgonen den sjätte mars väckte den familjen Blom – med en smäll och ett rökmoln.

– Det började låta jättekonstig, pysa och smattra - sen smällde det till rejält, säger Emma Blom som fick se telefonen hennes sjuåriga son brukade spela Angrybirds på glöda och fräta upp en grop i sängen.

Sprängde bort skalet

Emma Bloms man Stefans telefon ringde och väckte paret, varpå Emma kopplade ur sin egen Samsung Galaxy S2 ur laddaren och la den i sängen och somnade om.

Minuter senare vaknade Blom av att hennes telefon exploderade. Bakstycket kastades av telefonen när batteriet svällde upp som en ballong, fräste och började glöda. På kort tid hade batteriet frätt sig en halv decimeter ner i sängens skumgummimadrass.

– Vi fick gräva upp det med en tårtspade och slänga upp det på en ugnsplåt, berättar Emmas man Stefan Blom.

Brände hål i madrass

– Vi var i chock, säger Emma vars man filmade med sin egen telefon medan Emmas Galaxy S2 började ryka och glöda samtidigt som den frätte sig ner i sängens skumgummimadrass.

– Vi har två små barn som spelar på mobilen, vad hade hänt om de låg i sängen eller om det hänt i bilen? Det är jätteobehagligt, säger Emma Blom som kontaktade Samsung för att reda ut händelsen.

Inte fel på telefonen

Senare lämnade familjen in telefonen till Samsung som undersökte den och svarade på Emma Bloms frågor om vad som hänt. Enligt Samsungs produktansvarshandläggare Magnus Björnstjernas mejlsvar till Emma Blom var det inget fel på telefonen:

”De skador som finns kan ej härledas från telefonens elektronik och är av en art som ej ger fog för att påvisa produktionsfel [...] Exakt hur skadorna uppstått eller vad som har skett kan vi omöjligen sia om, men ur ett produktansvarshänseende kan vi ej ta på oss produktansvar”.

– Det är helt sjukt, säger Emma Blom till Aftonbladet.

"Inte rimligt"

Aftonbladet har pratat med Samsung Sveriges kommunikationschef Malin Rönnmark som står fast vid företagets hållning:

– Jag känner inte till just det här enskilda ärendet och har därför inte tagit del av rapporten i detalj. Är det vad man konstaterat i undersökningen så är det vår bedömning. Det har inträffat vid en del tillfällen att vi får in produkter som varit utsatta för en extern värmekälla. Sen kan det vara svårt att konstatera vad det är för källa, en spishäll eller öppen brasa.

Sista mejlet från Magnus Björnstjerna antyder att familjen Blom inte talar sanning om den exploderande Samsung Galaxyn: "Utifrån skadornas omfång och typ – enskilt och i relation till vad som menas ha skett så är det inte ett rimligt samband".

Enligt Samsung hade det i januari 2013 sålts över 100 miljoner Galaxy S-telefoner sedan lanseringen. Den fjärde versionen av Emma Bloms exploderande telefon börjas säljas  i Sverige under våren.

Följ ämnen i artikeln