”Ingen trodde att vi skulle klara det”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-29

Sofia och Frida driver Sveriges största sajt för kvinnliga företagare

Sofia Bergenstjerna, t v, och Frida Haavisto satsade allt – och lyckades. Deras sajt, driftig.nu, är Sveriges största nätverksplats för kvinnliga företagare.

Det började med en affärsidé på universitetet.

En bok senare driver Sofia Bergenstjerna och Frida Haavisto Sveriges största mötesplats för kvinnliga företagare på nätet.

Frida: Jag lärde känna Sofia när vi båda pluggade på Handelshögskolan i Göteborg. Vi lockades båda av entreprenörskapet, av att utveckla egna affärsidéer. Vi hamnade i samma arbetsgrupp, och när året var slut bestämde vi oss för att dra igång något ihop. Vi startade Beautiful business, ett konsult­företag inom grafisk formgivning och marknadsföring.

Sofia: I samma veva letade vi efter inspirerande böcker om kvinnliga företagare. Men det fanns inga! Böckerna vi hittade handlade antingen om kvinnligt ledarskap, eller om män. Det är lätt att nämna tio män som byggt upp framgångsrika företag. Men hur många kvinnor kan du räkna upp? Så vi började prata om att vi borde skriva en egen bok, som fyller hålet på marknaden. Som tjejer i samma sits som vi kan inspireras av!

Bokade monter på bokmässan

Frida: Det allra första vi gjorde var att boka en monter på Bokmässan, vilket kostade 8?000 kronor. Det var massor av pengar för oss då, som vi inte ville förlora. Och bokmässan låg bara sex månader framåt i tiden. Folk runt omkring fattade inte alls vad vi höll på med. ”Det tar tio år att skriva en bok, ni kommer aldrig att klara det!” Och: ”Men ni måste ju ha ett förlag i rygg­en!” Men det var det som var grejen, vi ville skriva den, layouta den själva och ge ut den på eget förlag.

Sofia: Målet var att göra den så stor som möjligt på alla fronter. Vi jobbade stenhårt med att samla in historier. Totalt blev det 200 kvinnliga entreprenörer, kända och okända, i alla åldrar och spridda över hela Sverige. Vi ville visa att inspirationen finns i det lilla, också. Som en kvinna på landsbygden som levererar ekologiska grönsaker i en gammal Volvo. Det är också entreprenörskap.

Körde ut böckerna på cykel

Frida: Med vår korta dead­line var det såklart en kamp mot klockan. Vi jobbade dygnet runt. Jag kan ärligt säga att det fanns stunder då jag satt hemma i sovrummet och grät för att det var så mycket att göra. Och allt ansvar vilade på oss. Vi levde knapert, på bidrag och stipendium. Vid sidan av jobbade vi med konsultuppdrag, och nästan allt vi drog in där gick till bok­projektet. Men vi hade ett jättestöd i våra fantastiska pojkvänner. De har stöttat oss, burit oss och gett oss Alvedon i soffan.

Sofia: Trots att många var skeptiska, var vi övertygade om att vår bok skulle bli en storsäljare. Men vi hade först bara råd att trycka drygt tusen exemplar. Så fick vi idén att företag skulle få gå in och sponsra sidor i boken. Vi ringde runt, mitt i industrisommaren, och sålde varenda sida. Det gjorde att vi kunde trycka 6?000 böcker!

Frida: Med bara en veckas marginal till Bokmässan levererades vår bok ”Beautiful business” från tryckeriet i Estland. Det var en helt otrolig känsla att lasta upp böckerna i montern. Vi stod i ett budgethörn med en massa antkvariat runt omkring, men blev ändå uppmärksammade i tidningarna för fräckaste montern. Sedan distribuerade vi böckerna över hela Göteborg på cykel, surrade fast en låda på pakethållaren och två kassar på styret.

Ute och föreläser

Sofia: Med boken hittade vi en affärsidé och ett fokus. Vi fortsatte genom att utveckla en sajt, driftig.nu, med forum och bloggar. Vid det här laget är sajten Sveriges största mötesplats för kvinnliga företagare! Näringsminister Maud Olofsson har kontaktat oss och tackat för inspirationen, och moderaternas partisekreterare Per Schlingmann har varit på studiebesök hos oss.

Själva är vi ute och föreläser mycket. Plus att vi nyss organiserade ”Beautiful business award” till­sammans med Öhrlings och har blivit utsedda till ambassadörer för kvinnligt företagande i Sverige.

Frida: Många säger att ”siktar man högt så kommer man halvvägs”. Men för oss känns det inte så. Vi har kommit hela vägen. Det är otroligt häftigt att läsa mejl från folk som skriver och tackar: för att vi har fått dem att våga satsa på sin idé. Vi har jobbat stenhårt i två år, men nu får vi skörda. Nu är det kunderna som ringer till oss.

Fridas & Sofias tips

Våga fråga om hjälp! Frågan är fri, och man blir förvånad vilka svar man får om man vågar.

Blås upp dig själv. Säg inte att du ”bara driver en frisör­salong”, utan ”värsta salongen med massor av möjligheter”. Sälj visionen.

Utnyttja ditt nätverk till max. Gör en lista över vänner, familj och bekanta skriv ner deras kompetenser.

Utmana normen. Vad är det man inte ska göra i branschen? Vänd på det och skapa din egen nisch.

När en utmaning känns jobbig, fråga dig själv: Hur svårt kan det vara?

Följ ämnen i artikeln