Biltullskritik är bara populism

Problemet är att nejsidan i frågan om trängselskatt inte respekterar demokratiska beslut

Bilinfarkt Det Västsvenska paketet är en omfattande infrastruktursatsning som ska finansieras nästan till häften med trängselskatt. Det ger mindre trängsel och bättre miljö. Men framtidssatsningarna hotas när Moderaterna sviker sina löften till väljarna.

Strax före lunch i dag beslutade kommunstyrelsen i Göteborg att avslå förslaget till folkomröstning om trängselskatten. Enbart Moderaterna röstade för. Att förslaget kommer upp beror på att Göteborgs-Tidningen tillsammans med det lokala populistpartiet Vägvalet samlat in tillräckligt många namn för förslaget.

M klappar ihop

Moderaterna gick till val som anhängare till det Västsvenska paket av trafiklösningar där trängselskatten ingår. Partiets stämma i Göteborg har tidigare tagit ställning för trängselskatt men beslutet ändrades nyligen med några få rösters övervikt, mot ledningens vilja.

I korridorerna viskas om att Moderaternas starke man, Jonas Ransgård, kan utmanas av nya förmågor, möjligen av kommunalrådet Martin Wannholt. Partiet kan knappast sägas vara i regeringsdugligt skick längre.

Nej-partierna under 10 procent

Motståndarna mot trängselskatt i Göteborg har aldrig respekterat demokratiskt fattade beslut. I förra valet då frågan avgjordes fick nej-partierna, Vägvalet och Sverigedemokraterna, tillsammans under tio procent av rösterna. Sen dess har motståndarna försökt driva fram en folkomröstning i stället.

Kampanjen har tagit sig obehagliga övertoner av politikerförakt och hat vilket drivit fram ganska otäcka stämningar. I början av maj åtalades en man för att ha sprejat 11 hakkors och tänkt eld på Trafikverkets kontor.

- Jag skulle skriva "Avskaffa trängselskatten", förklarade han för polisen.

Men han fick inte riktigt till det, så det blev hakkors istället.

Ett stort svek

Den 23 maj kommer frågan upp i kommunfullmäktige. Frågan är om Moderaterna kommer tvinga alla sina politiker att rösta för en folkomröstning stick i stäv med vad de gick till val på. Det vore, som alla inser, ett stort svek mot de som röstat på partiet i övertygelse om att trafikfrågorna nu ska lösas.

Det vore dessutom ganska odemokratiskt att tvinga politikerna att rösta mot sin övertygelse. Den mest anständiga lösningen för Moderaterna vore förmodligen att låta ledamöterna rösta efter eget samvete.

Mer trafikinfarkt

Kampanjen mot trängselskatt har varit påfallande populistisk. Det motståndarna inte vill prata om är vad som händer med Västsvenska paketet utan finansiering.

2025 beräknas Västsverige ha över två miljoner invånare. Om man inte börjar anpassa infrastrukturen nu kommer hela regionen både att drabbas av trafikinfarkt och bli miljömässigt helt ohållbar. Dessutom riskerar Västsverige att hamna i skuggan av ett snabbt växande Stockholm och Öresundsregionen när det kommer till jobb och företag.

Detta är vad som står på spel. Att Moderaterna då blir som vindflöjlar riskerar både jobben och miljön för lång tid framöver.

Följ ämnen i artikeln