Utan tåg står Sverige stilla

Publicerad 2017-12-20

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.


I går presenterade den så kallade Sverigeförhandlingen sin slutrapport för kommunikationsminister Thomas Eneroth (S).

Sedan 2014 har man haft regeringens uppdrag att förhandla fram en höghastighetsbana mellan Malmö, Göteborg och Stockholm. Förhandlingsmotparter har varit kommuner i och runt storstäderna och längs höghastighetstågens väg. De har lovat bostäder och annan infrastruktur i gengäld.

Färdigförhandlat

Och luntan som presenterades innehöll egentligen inga överraskningar. Var höghastighetsbanans stationer ska ligga är bestämt. Var de nya bostäderna, vägarna och kontorshusen ska ligga är också färdigförhandlat.

Vad vi däremot inte vet är om snabbtågen verkligen blir snabbtåg.
Trafikverket har redan deklarerat att de inte tror på Sverigeförhandlingens idé om att tågen ska transportera människor mellan storstäderna i över 300 kilometer i timmen. Det blir för dyrt.

Enligt tidigare beräkningar från Trafikverket krävs det 38 miljarder extra fram till 2021 för att dagens järnvägsnät ska ska fungera som det är tänkt. Det motsvarar ett par procent av vad jobbskatteavdrag, rot- och rut-avdragen och den sänkta restaurangmomsen kostar oss i uteblivna skatteintäkter.

Men för att bygga höghastighetsbanan behöver vi inte använda skatteintäkter. Sverigeförhandlingen - som företräds av tidigare statssekreterare i den förra borgerliga regeringen - tycker att staten bör låna för att finansiera bygget. Den svenska staten har utrymme och möjlighet att billigt låna till en sådan långsiktig investering. I dag kan Sverige låna på 30 år till 1 procents ränta. Är det någon gång vi ska satsa på detta framtidsprojekt är det nu.

Bygg banan

Socialdemokraterna tvekar. Moderaterna vill hitta andra sätt. Det duger inte. En överenskommelse om en lånefinansierad höghastighetsbana måste till nu.

Den politiska handlingsförlamningen kan till slut leda till att bostäder, infrastruktur och jobb brinner inne.