Vi har inte tid med fler urspårade tåg

Under natten mot torsdagen spårade ett tåg ur vid tågstationen i Ludvika. En av vagnarna har brunnit upp, tio vagnar ligger vräkta över spår fem och kontaktledningar ligger nedrivna.

Vad som orsakat urspårningen är oklart. Lokföraren är oskadd, men för alla som ska åka tåg mellan Borlänge och Hallsberg, Borlänge och Kil eller Västerås och Ludvika kommer det bli stökigt framöver.
Svenska tågresenärer börjar bli vana med att tågen inte går. Det är signalfel, rälsbrott, fordonsfel och lövhalka om vart annat.
Alldeles intill olycksplatsen i Ludvika ligger ABB:s stora fabrik, och järnvägen som går förbi här är en av landets viktigaste exportvägar, och haveriet kommer förstås påverka transporterna till och från ABB. Tågurspårningar och trasiga växlar samhället flera miljoner kronor varje dag.

Bara en tidsfråga

När man tittar på vrakbilderna från Ludvika inser man hur illa det kunde ha gått. Järnvägsstationen i Ludvika ligger verkligen mitt i samhället. Det kunde ha varit ett persontåg som spårade ur.
Rebecca Forsberg, som forskar om skador som uppkommer vid tågolyckor, har i åratal varnat för att det bara är en tidsfråga innan en svår persontågolycka inträffar i Sverige.
Hur kan hon vara så säker? I en intervju med Seko-sajten Spårfel säger hon så här:
– För att underhållet av våra järnvägar sköts så dåligt. Det finns ingen långsiktighet, det är bara det akuta och avhjälpande underhållet som utförs.

Inför valet lovade Socialdemokraterna att förstatliga underhållet av järnvägen. Snart skulle tågen gå i tid, rälsen hålla och banarbetarna arbeta säkert.
Det blev inget med det. Statliga Trafikverket skulle inte klara uppdraget, enligt regeringens järnvägsutredare Gunnar Alexandersson.
Men en järnvägsanläggning som förfaller i brist på underhåll och investeringar, det ska vi klara.

Följ ämnen i artikeln