Järnvägen behöver få en kriskommission nu

Kaoset för resenärer och industri kan inte fortsätta

Bärgning av urspårat tåg utanför Hudiksvall i augusti förra årtet.

SJ slutar sälja ombokningsbara biljetter den 1 april. Det är den senaste nyheten från den svenska järnvägen. Bolaget ska så småningom lägga om sitt bokningssystem. För att underlätta övergången får resenärerna finna sig i mindre flexibilitet.

Rubriken är knappast den mest dramatiska nyheten om järnvägen. Den handlar inte om urspårningar, trasiga växlar som inte byts ut eller om miljardförluster för exportindustrin.

Inställda tåg och snökaos

Stoppet för ombokningar kan inte jämföras med inställda tåg, entreprenörer som inte levererar pendeltågstrafik eller snabbspårsbyggen som avbryts på halva vägen. Det är inte som snökaos i Hallsberg eller Trafikverkets nödrop om de enorma summor som skulle behövas för att åtgärda årtiondens underhållsskulder.

Men den indragna möjligheten att boka om sin resa pekar i samma riktning som allt annat. Försämringar och ett system som inte fungerar.

Lider av systemfel

Det är dags att erkänna att krisen på järnvägen inte handlar om isolerade händelser. Inte om enskilda felbedömningar eller straffavgifter som inte fungerar. Krisen handlar inte ens bara om pengar. Svensk järnväg lider av ett systemfel, och det är resenärerna och köparna av godstransporter som drabbas. Det behövs en kris- eller haverikommission för hela området.

Järnvägen behöver komma på rätt spår igen.

Tillsätt en utredning med ett brett mandat att svara på frågan hur vi kan få tågen att rulla. Ett tips är att fundera över om avregleringen varit till nytta för resenärer eller industrin? Har uppsplittringen mellan Trafikverket och konkurrerande tågbolag gjort det bättre för kunderna? Har den varit bra för Sverige?

Den här vintern är det svårt att se hur svaren på de frågorna skulle kunna bli ja.

Följ ämnen i artikeln