Dumt folkomrösta om trängselskatten

Risk för trafikinfarkt och att Göteborg blir akterseglade av Stockholm

Framtid Om trängselskatten rivs upp hotas det Västsvenska paketet och därmed en lång rad viktiga infrastruktursatsningar Göteborg och Västsverige skulle behöva.

I dag klockan 15:30 inleds kommunfullmäktige i Göteborg. Enligt stadsledningskontoret kommer debatten om folkomröstning om trängselskatt inledas först vid 17-tiden. Därefter väntas beslut i dag.

Avgjordes 2010

Frågan om trängselskatt har stått på dagordningen i Göteborg under många år men infördes vid årsskiftet i bred politisk enighet. I valet 2010 var frågan så stor att ett lokalt populistparti, Vägvalet, blev invalda. Men nej-partierna samlade tillsammans under 10 procent av väljarna.

Nej-sidan hade aldrig för avsikt att acceptera en förlust, de krävde istället en folkomröstning om samma fråga som redan varit uppe i valet. Kommunfullmäktige diskuterade, och avslog förslaget.

Genom en namninsamling stödd av Göteborgs-Tidningen är nu kommunen tvingade att ta upp frågan igen. Det nya är att Moderaterna svängt. Men några få rösters övervikt på senaste stämman beslutade sig partiet för en folkomröstning.

En rösts marginal

För att avslå ett så kallat "folkinitiativ" krävs att två tredjedelar av kommunfullmäktige röstar mot folkomröstning. Alliansen av Moderaterna, Sverigedemokraterna och Vägvalet har just nu tillräckligt med röster för att hindra detta, med en rösts marginal. Därför blir det sannolikt folkomröstning om trängselskatt. Men helt säkert är det inte förrän klubban fallit.

Ett sådant beslut skulle skapa osäkerhet om hela Västsvenska paketet eftersom skatten utgör en stor del av finansieringen. Det handlar om förbättrad kollektiv­trafik, järnvägssatsningen Västlänken, Marieholmstunneln till Hisingen och en ny Göta älvbro. Satsningar som saknar en stor del av sin finansiering utan trängselskatt.

Göteborg akterseglas

Detta vore direkt skadligt för Göteborgs och Västsveriges utveckling och ett bakslag för miljön. Risken är uppenbar att regioner som Stockholm och Malmö-Köpenhamn drar till sig framtidsinvesteringar och jobb istället. Utan fungerande infrastruktur hamnar Göteborg vid sidan om utvecklingen.

Nu är det inte förnuftsargument som fått Moderaterna att ändra sig utan intern splittring och populism. Det är knappast fråga om ett regeringsdugligt parti längre.

Dagens omröstning kommer få stor betydelse lång tid framöver.

Följ ämnen i artikeln