Mejla

Lotta Ilona Häyrynen

SJs coronatåg kommer åtminstone i tid

Ett statligt bolag ska inte vara en smittorisk

Publicerad:

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Resenärer larmar om trängsel på SJs tåg.
Foto: Henrik Isaksson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Resenärer larmar om trängsel på SJs tåg.

Lagom till midsommar släpptes de svenska reserestriktionerna. Hundratusentals svenskar kan åter åka till sommarstugor och familjekalas – förutsatt att man fortsätter att hålla avståndet och inte samlas som packade sillar. Men trots månader av samma rekommendation (håll avståndet!), nya regler för restauranger och barer (håll avståndet!) och ett kaos i SLs kollektivtrafik som fick Folkhälsomyndigheten att ryta till ordentligt (för att man inte höll avståndet), så verkar budskapet inte nått fram till SJ.

Inför en av våra största högtider satt tusentals svenskar några centimeter från varandra i tågsätena och åkte runt landet. Jag satt själv på ett sådant tåg. "I och med att vi har fullbokat så kan ni ju i alla fall försöka göra ert och inte hosta på varandra" ropades till och med ut från högtalarna, och inte verkar det ha blivit bättre sedan i midsomras.

Ingen skillnad mellan tåg och bar

Många resenärer vittnar nu om en obehaglig trängsel. Som svar påstår SJ själva att man gjort en särskild deal med Folkhälsomyndigheten för att öka antalet bokningar, något Folkhälsomyndigheten över huvud taget inte känner igen.

"Jag hade nyligen ett möte med Svensk kollektivtrafik, Transportföretagen och SKR bland annat, men inte med SJ. Det förvånar även mig att de har valt att öka antalet bokningar igen." säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson till DN.

Man baxnar. Det statliga bolaget SJ har inte koll på statens egna rekommendationer. Hur man fått för sig att rekommendationerna skulle vara mer avslappande på ett x2000 än på en uteservering är fullständigt obegripligt.

Byråkratiskt lurendrejeri

Om det inte vore för smittorisken tågtrafiken nu tycks utgöra så skulle man kunna glädjas åt att tågen åtminstone är punktligare än någonsin enligt Trafikverket, även om man inte når upp till målet om 95 procents punktlighet. 93,8 procent ligger man på, trots coronakris, men egentligen är siffrorna lite av ett byråkratiskt lurendrejeri.

Fem minuters försening räknas inte som en försening, och banarbeten tillåts göra tågresorna längre än normalt utan att det påverkar punktligheten i statistiken.
Sveriges järnvägsnät är slitet och över huvud taget inte byggt för det moderna tågresandet. Mer än kreativ statistik måste till för att lösa alla flaskhalsar, signalfel och söndervittrande spår.

I närtid måste dock något hända hos SJ. På Twitter har näringsminister Ibrahim Baylan reagerat. Kanske borde han gå från tweet till handling och bjuda in bolagsledningen för ett samtal om avstånd.

Ingen vill ha smittohärdar på järnvägen, hur punktliga de än skulle vara.

 

Chatta med Lotta Ilona Häyrynen om dagens huvudledare. Chatten öppnar kl. 09.00 men du kan ställa dina frågor redan nu.

Laddar Live Upplevelse

Av: Lotta Ilona Häyrynen

Publicerad:

LÄS VIDARE

Ledare

Prenumerera på Ledarredaktionens nyhetsbrev

Få Sveriges bästa opinionsjournalistik med hjärtat till vänster direkt i din mailbox.