Sveriges rikaste åker privatplan som idioter

Vi andra får tugga på sugrör av papper

Privatjet

Tre timmar och fem minuter. Så lång tid tar sträckan mellan Stockholm och Göteborg med tåg. Den sträckan är också den vanligaste för Sveriges superrika – men de tar privatjeten. Från 2019 till 2021 mer än fördubblade rika svenskar sitt resande med privatplan.

Men de flyger förstås inte bara inrikes. På topplistan över destinationer hamnar Amsterdam på femte plats.

Men snart får de inte längre landa på Europas tredje största flygplats Schiphol utanför Amsterdam. För fem månader sedan blockerade hundratals aktivister på cyklar flygplatsen.

Nog för att man kan irritera sig på cyklister, särskilt i grupp, men här verkar de ha uppnått något.

De har i varje fall fått med sig flygplatsens vd Ruud Sondag. Betyder det att flygplatschefen plötsligt odlat ett klimatsamvete?

Ruud Sondag vill inte bara förbjuda privatplan från att använda flygplatsen, utan även förbjuda flyg från att lyfta eller landa efter midnatt. Anledningen är att de skapar oproportionerligt mycket buller och koldioxidutsläpp per passagerare.

Men näringslivet då, kanske någon liberal börjar gråta. För visst är det främst helt nödvändiga företagsresor som görs med privatplanen?

Knappast. 30-50 procent av trafiken från Schiphol går till städer som Ibiza och Cannes. De är inte direkt kända för sin affärsverksamhet.

Nu vill flera länder införa lyxbeskattning för privatjets. Men i Sverige låter det annorlunda. Här subventionerades lyxflygandet med 116 miljoner år 2021. Belgien, Frankrike och Storbritannien går före. Men Sverige nöjer sig med att se ut som den korkade i gänget.

Bara C, MP och V vill att resor med privatjet ska beskattas högre, enligt en undersökning gjord av Dagens ETC. Sossarna tar inte ställning. SD vill inte se någon flygskatt, men de tror i och för sig knappt att människor orsakar klimatförändringar. Sittande regering svarar, som vanligt, inte alls.

Enligt Dagens ETC:s granskning kostar sträckan mellan Stockholm och Göteborg runt 90 000 kronor. Priset är så högt eftersom piloten flyger tomt två gånger mellan städerna för att hämta en enda person. Forskare menar att tomflygningarna står för 40 procent av gångerna som privatplanen lyfter.

Sverige fortsätter slå nya rekord. Nu har vi en regering som för första gången på 20 år har en politik som får oss att backa när det gäller klimatet. Och så har vi rekordmånga miljardärer.

De kan tacka både den här regeringen och den förra för att de ostört får fortsätta med sina grisiga vanor.

Samtidigt ska vi andra fortsätta tugga på sugrör av papper och ha dåligt samvete när vi glömmer flergångskassen hemma.

Följ ämnen i artikeln