Jorden brinner och i Sverige slutar tågen gå

Inte konstigt när 10 av 24 ministrar bor i Stockholm

Över hälften av alla tågavgångar ställs in mellan Stockholm och Göteborg från och med 2025.

Redan idag drar sig många av oss för att ta tåget om man måste nå en destination vid en exakt tidpunkt. Ofta är det till och med billigare att ta flyget. Det är fullkomligt vansinnigt ur klimatsynpunkt.

Och värre ska det bli.

Trafikverket planerar att dra ned tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg med över hälften av dagens avgångar. Med start i januari 2025 och två år framåt kommer alltså mer än vartannat tåg ställas in. Sexton helger under 2025 kommer tågen inte att gå alls.

Detta kommer drabba alla som smidigt och miljövänligt vill ta sig mellan Sveriges två största städer.

Gamla stolpar

Orsaken är att det ska bytas ut 1 600 stolpar, teknik och kontaktledningar som förser loken med elektricitet. Bytet gäller en blott 42 kilometer lång sträcka mellan Olskroken och Alingsås. Ändå påverkar den all tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg.

Enligt Trafikverket är detta bara den första av fem liknande arbeten på västra stambanan samt en lång sträcka på södra stambanan.

– Det här kommer att påverka arbetspendling och gods under tio-tolv år, det får en stor påverkan på många av samhällets aktörer, säger Ulrika Heie (C), trafikutskottets ordförande, till DN.

Mitt i en klimatkris

Vi är mitt i en klimatkris. Det senaste årtiondet är det varmaste som registrerats. Haven värms upp och arktiska isar smälter. Temperaturen ökar mer i Sverige än på jorden i genomsnitt. Det märks i form av fler översvämningar, sämre skördar och kortare vintrar.

I det läget slutar tågtrafiken att fungera på den största pendlingssträckan i Sverige.

Med Tidöpartiernas politik kommer utsläppen av växthusgaser dessutom öka i Sverige för fösta gången på två decennier. Bland det första den sittande regeringen gjorde var att stoppa de redan planerade nya stambanorna, som skulle ge höghastighetståg mellan Linköping-Jönköping-Göteborg.

Hoppas på nya stambanor

Kommunalråd har slitit sitt hår över att Tidölaget drog i nödbromsen. Nu hoppas de rödgröna oppositionspartierna att regeringen ska ompröva sitt beslut.

Kontaktledningarna skulle kunna ha 30 års ytterligare livslängd. I så fall kan de nya snabbanorna stå klara först innan de gamla ledningarna byts ut på vissa sträckor.

Av regeringens 24 ministrar bor 10 i Stockholm. Kanske kan det förklara det skandalösa ointresset för att Sverige ska ha en tågtrafik som fungerar.