Bisarrt och grotesk i Kafkas värld

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-03-14

Lennart Bromander har sett ”Proces Kafka”.

Gisela Stille och Johnny van Hal i ”Proces Kafka”.

Poul Ruders mycket starka ”Tjänstekvinnans berättelse”, efter Margaret Atwoods roman, är det nordiska operaverk som fått störst internationell uppmärksamhet på senare år, och nya Köpenhamnsoperan presenterar nu som första danska verk Ruders opera nummer två, Proces Kafka. Det är samme librettist även här, Paul Bentley, och han har fogat ihop Kafkas mångomskrivna förhållande till Felice Bauer med romanen Processen. Därmed får hela det skuldkomplex, som gestaltas i romanen, en entydigt självbiografisk tolkning, och den oerhört suggestiva mångtydigheten lämnas därhän.

Kafkas och Felice Bauers konfrontationer bildar ramhandling kring ett pärlband av scener, där Josef K drabbas av den ena mardrömssynen efter den andra. Men stämningen är ingalunda den som i vardagligt tal förknippas med Kafka. I stället framhävs det komiska, bisarra och groteska i Kafkas värld. Francisco Negrin och Paul Steinberg har skapat de märkligaste scenfigurer; både en skalbagge och en örn deltar i mobbningen av Josef K, som dessutom har hela fem dubbelgångare. Scenbilderna är enhetliga, växlar ständigt med stor elegans, men resultatet blir i slutändan mycket rapsodiskt.

Ruders partitur är praktfullt, orkestern jättestor, och det hela styrs av den unge pukisten Thomas Søndergård, som ledde några inledande repetitioner så till den grad bra, att han fick förtroendet att ta över det hele – rimligen ett dirigentgenombrott.

Johnny van Hal håller på att utvecklas till en Wagnertenor av hög internationell klass, och här imponerar han stort i den mycket krävande dubbelrollen som Kafka/Josef K. Lysande insats också av en annan svensk sångare i Det Kongeliges ensemble, den lyriska koloratursopranen Gisela Stille. Med intensiv lyster i stämman gestaltar hon Felice Bauer liksom även Fräulein Bürstner i Process-avdelningen.

OPERA

PROCES KAFKA

av Poul Ruders

Regi: Francisco Negrin

Scenografi: Paul Steinberg

I rollerna: Johnny van Hal, Gisela Stille, Marianne Rørholm

Scen: Köpenhamnsoperan

Tid: 2 tim och 10 min

Lennart Bromander

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.