Skjuter mygg med kalasjnikov

Uppdaterad 2023-10-22 | Publicerad 2008-11-10

Ur ”Triptych on Essence” på Institutet i Malmö.

Visst blev det tortyr på scen när Malmös skandalteatergrupp Institutet i lördags hade sin första premiär efter vårens fem kritiserade föreställningar Romarrikets uppgång och fall. Regissören Anders Carlsson bestraffades med slag på fotsulor och vader när han snubblade på orden i Ludvig Uhlbors text om ridflickesex. Som om det kunde ”exponera teaterns ledning som de patriarkala förtryckare de är” – ett påstått credo för de tidigare föreställningarna – eller kompensera textens associationer av typen ”kvinna-passage-fuktighet”.

Triptych on essence är full av ironi och förflugna ord. Att tortyr skulle syfta till att nå en människas essens är exempelvis rent nys, och det vet rimligen Anders Carlsson och de andra när de allvarsamt genomför sin akt. Om idén i stället är att avtäcka fåfängligheten i vårt behov av absolut sanning, så skjuter de mygg med kalasjnikov.

Parallellt med essens/sanningstemat tar Institutet avstamp i oförstående recensioner och Malmö kulturnämnds indragna bidrag (trots att de nyligen beviljats 1,4 miljoner från Kulturrådet). Tanken är nog en reaktiv teater, men det stannar ofta vid ett koketterande med att vara missförstådd. Värst är när det präglar skådespelarna och de stirrar insinuant på publiken eller marscherar runt harmset och högljutt. Vad Institutet lyckas med är att skapa spänning, och det är inte kattskit. Triptychs obetalbara mellan­akt ”Tomteland” infriar mest, med Bodil Mårtenssons bekräftelse­sjukt maktlystne Tomtefar och Anders Carlssons exploaterade Nisse.

Malin Krutmeijer

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln