Rim och resonans

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-07-02

Anna Lindholm Rosendahl (Dromio) och Andreas Lindal (Antifolus).

nnI det vanliga vardagslivet finns det sällan anledning att betvivla sina sinnen. Det gör måhända livet lite tråkigt, men desto lustigare borde det kunna vara på teatern. I Shakespeares Comedy of Errors uppträder alla så frankt och talar sanning, ändå stämmer inte någonting. När oförklarligt läggs till oförklarligt måste ju någon ljuga. Bara publiken vet att det är den okända tvillingen som ställer till det.

Nionde sommaren i rad för utomhusShakespeare i Vadstena och Pontus Plaenge har i år lämnat regin till skådespelaren Magnus Munkesjö. Förväxlingskomedin har i hans händer blivit en lättsam föreställning med tydlighet i berättandet och rejält tryck i Allan Bergstrands gamla rim.

nnStämningsskapande musik, småbarn som kutar runt medan de äldre barnen står och tittar på i Johanna Lovéns medeltidsinspirerade kostymer. Inget som direkt sticker ut i sommarteaterkvällen. Det är som vanligt, men mellan de röda tegelväggarna ljuder Inger Norryds skönt märgfulla stämma som den klokt bevekade Hertiginnan mot Stig Kalmelids sprött bärande deklamation. Röstmässigt är det en överraskande njutbar afton med Nils Dennerviks sonore guldsmed i spetsen för den yngre skådespelargenerationen.

Monica Almqvist Lovén gör annars ett temperamentsfullt porträtt av den unga hustrun. Det finns bett i hennes underordning och Per Johan Perssons förvirring är komiskt övertygande då hon misstar honom för sin man. Fast hur ett sådant misstag överhuvudtaget är möjligt kan man undra över med tanke på kontrasten mellan Perssons mildhet och Andreas Lindals koleriske tvillingbror som mest vill gå till handgripligheter.

nnMen nu är det ju faktiskt teater, ett faktum som inte minst herrarnas tvillingtjänare, Lena Mossegård och Anna Lindholm Rosendahl, livligt påminner om. Båda lika kavata och fysiskt energiska i spelstilen pilar de blixtsnabbt fram och åter i ständiga ärenden. Klara som korvspad och ändå flinka påskyndare i det bländverk som intill den romantiska finalen verkar vara häxeri.

Speltid: 2 tim 15 min

Teater

Barbro Westling

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.