Det här är äkta kärlek!

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-09-02

CLAES WAHLIN om en klassiker som blixtrar

När Erland Josephson och Lena Nyman spelar "Nära Romeo och Julia" får vi svaret på vad en klassiker är.

Shakespeares pjäser har spelats så mycket att man kunde tro att texten skulle bli trött av att ständigt och överallt framsägas. Men det verkar vara precis tvärtom: vad man än gör med hans dramer, de må utsättas för film, cirkus eller enmansshower, så klarar sig alltid texten igenom helskinnad.

Nästan lika märkligt är att hans store svenske översättare, Carl August Hagberg, tolkade dramerna så starkt att de ännu, drygt 150 år senare, är möjliga att såväl läsas som spelas. Det är något av ett översättarrekord.

När nu två av landets mest erfarna skådespelare, således inga ungdomar, sitter vid ett långbord och ömsom spelar, ömsom sammanfattar den sorgliga historien om Julia och hennes Romeo i Hagbergs översättning, faller allt möjligt på sin rätta plats.

Vi får ett teaterns svar på frågan vad en klassiker är. De olika tidslagren, Shakespeares, Hagbergs, Erland Josephsons, Lena Nymans och spelets nu, slutar att kivas och blir plötsligt förälskade i varandra.

Här blir ordet kött, ungt kött dessutom, då såväl Josephson som Nyman vet att bli som unga på nytt. Den realistiska diskrepansen, att ingen av dem ser ut som fjorton, ger dessutom en elegisk klangbotten där all förlorad kärlek stillsamt men insisterande ljuder.

Denna förtjusande föreställning ger också ett svar på vad teater är.

Den lekfullhet som Sören Brunes tillför tragedin, långbordet blir en scen i scenen där stegar reses, dockor visas eller ammor flyger i luften, påminner oss hela tiden om att vad vi ser är just teater.

Således inga försök att likna något annat, att spela dokuteater med politiskt korrekta förtecken eller svinga sig från trapetser samtidigt som texten rappas på högsta volym.

Små medel således, men nogsamt utvalda; det lilla tomtebloss som blixtrar vid stearinljuset, trädkronan som glider fram över scenen för att frammana Julias balkong, Josephsons smeksamma artikulation, Nymans eleganta förvandling från lillgammal klok Julia till sexuellt frustrerad Amma. Små medel, stor text och utsökt teater. Så stavas äkta kärlek.

Teater

Claes Wahlin

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.