Häftig kinesisk Hamlet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-08-01

TOVE ELLEFSEN LYSANDER har sett ”Prinsens hämnd” i Helsingör

På Kronborg har Hamlet bytt namn till Zi Dan. Spelad av Fu Xiru är han en mycket kinesisk fursteson i gulvit sidendräkt och med vajande fjädrar i den pompomkantade huvudprydnaden. Rött ansiktssmink placerar honom på de godas sida i dramat. Styvfadern Young Shu, som tog makten genom att mörda sin bror och gifta sig med hans änka, har färgstarkt målad ansiktsmask och hör därmed hemma bland bovarna.

Sådant kan man visserligen läsa sig till i Shakespeares drama. Peking-operan ger rakare besked. Här målas inre karaktärsdrag utanpå och med grällare färger.

Ändå lyckas Shanghais Pekingoperateater att smälta samman renässansdramat med den klassiskt stiliserade Pekingoperan till en spännande och utmanande föreställning.

Här blandas burlesken med skir poesi. Vålnaden, Gao Mingbo, stiger in på scenen tillsammans med soldater som ser ut som häftiga seriefigurer. Ändå krävs det en våldsam kraft för att hindra den desperata Zi Dan från att följa fadern ner i de dödas rike. Att en dubbelvikt Yang Quinggu gör intrigmakaren Polonius en tvärhand hög gör honom inte mindre farlig. I slutet reser sig skådespelaren i sin fulla längd, som för att avslöja yrkeshemligheten för oss på läktarna.

Här är skådespelartruppen som anländer till Kronborg självklart en grupp Pekingoperaartister. Dramat om kungamördaren och hans drottning spelas rakt och brutalt. Effekten är omedelbart avläsbar, främst på Guo Ruiyues drottning Gertrud.

I klassisk Pekingopera spelades kvinnorollerna av män. Mästaren var Mei Lan Fang, som under turnéer i Europa under mellankrigsåren inspirerade bland andra Bertolt Brecht till hans teorier om ”Verfremdung”. Guo Ruiyue har haft den legendariske Mei Lan Fangs son som lärare. Hon visar sig vara en synnerligen värdig efterträdare, som med falsettröst och ett häftigt, stiliserat spel ändå lyckas visa oss en reflekterande kvinna som trotsar falskheten och väljer sonen framför mannens mördare.

Så komplex och mänsklig har jag nog aldrig förr sett drottning Gertrud.

Det är en lysande prestation som ger en ny dimension åt Shakespeares ”Hamlet”.

Teater

Tove Ellefsen Lysander

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.