Swinging dockor i Londons 60-tal

Jackie Collins med tidskänsla på Malmö Dockteater

Uppdaterad 2021-12-13 | Publicerad 2021-12-12

Jackie Collins ”The world is full of married men” som dockteater på Malmö stadsteater.

Storyn är tämligen simpel. David Cooper är framgångsrik reklamare, Linda hans hemmafru och det är 60-tal i swinging London. David vänstrar med unga Claudia Parker som är fullt beredd att ligga sig till att bli skådespelerska. Linda tröstar sig med den sköne hippien Paul. Snart blir det fler partners i leken för det är mycket swinging och mycket knullande i Jackie Collins debutroman som 1968 gjorde skandal och förbjöds i bland annat Australien på grund av det som sedermera skulle bli känt som genren tantsnusk.


När Erik Holmström tar sig an stoffet är det med 30 centimeters Barbiedockor som kapats upp och byggts om så att de kan röra både ögon, mun och lemmar. Onekligen ett satiriskt plus från start men också en smått fantastisk utgångspunkt för Malmö Dockteaters fullriggade föreställning i samarbete med Malmö Stadsteater. Det är i de minst 15 minutiöst uppbyggda och detaljrika dockskåpsscenerna som allting äger rum, smidigt filmas och visas på duk. Kallpratande partydialog, komiska sidorepliker och inre monologer växlar med blickar och kåta fysiska möten.

Skådespelarna Kajsa Ericsson och Erik Olsson är inte mindre än helt suveräna som dockförare och röster i de många rollerna. De skiftar ton, dialekt och volym och lyckas mirakulöst nog ge full kropp åt de olika rollerna, ja, till och med sexscenerna mellan dockorna lyckas de med sina röster göra upphetsat övertygande!

Det är mycket tidskänsla på scen med både kvinnor och män som tar för sig. Det slinker bara med att den målmedvetna snygga Claudia utnyttjas av fulgubben med makt och att David summerar sina erotiska nederlag med ”djäkla subba”.


Det är inte i handlingen utan mellan den ytliga och hårda 60-talsstoryn och den aktsamma och omständliga dockestetiken som det spänningsfyllda uppstår. Allt är så konsekvent och väl genomfört, den rätta bruna kostymnyansen, telefonen med petmoj, könshåret (det är ju 60-tal), stadsbilden som rullar i bilens bakfönster, den slickande tungan, verkligen allt är skapat med sådan äkta finess att det ibland blir komiskt.

Malmö Dockteater är enastående i landet som scen och det är bara att konstatera: den energiska omsorgsfullheten har ännu en gång dragit upp nya spår i scenkonsten!

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.