I störningsfältet

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-05-11

BARBRO WESTLING ser högklassisk Örjan Andersson

"We dream of simple lives", koreografi av Örjan Andersson.

En dansare sitter nära fonden med ryggen mot publiken. Handen tecknar cirklar kring kroppen, gör den helig eller håller undan yttre hot. En annan dansares armar sträcks ur dunklet in på scenen. Räcker liksom sidledes vacker tass, för att blixtsnabbt försvinna. Örjan Andersson är som ingen annan svensk koreograf fenomenal på att skapa laddade och mångtydiga positioner på scenen. I hans dans vet man aldrig vad som ska hända härnäst. Jagande fragment och vila, som i drömmen.

Nya verket We dream of simple lives är inte mindre än en utomordentligt händelserik timme där skilda partier fogats samman. Fem kvinnliga dansare på scenen i bekvämt vardagssvart och en koreografi som tycks inventera stämningar och uttryck kring kvinnlighet, systerskap och något lite kusligare. Det tövande, långsamma förflyttandet som ger intryck av en kropp som lever sitt eget liv, som kan verka djurisk eller mekanisk, men sedan flyter ut i snabb dans till den elekt-riskt knastrande pulsen av störningsljud.

I Jens Sethzmans snygga scenrum hänger en stor svängande plastskiva mot den ljusa fonden. Den trygga tiden som dock övergår i mönstrat svartvitt och streckkodsrandigt medan ljuset flashar i stroboskop.

Det lyriskt meditativa kan aldrig bli allenarådande. Men pausen blir till synkop och musikalitet. Disciplinering i grupp där ett kommando får alla att göra samma rörelse eller där två ömsesidigt stöttar varandra i underfundig balans. Dansarna förmedlar här synnerligen vackert och starkt den spänning mellan stillastående och rörligt som är Örjan Anderssons kraftfulla koreografiska signum. Deras vila är samtidigt deras beredskap - men vad väntar de på? Knappast den rödklädda mysmannen i hans enda och ensamma hiphopnummer som han dansar med inåtböjda händer och krum rygg.

Vid gårdagens premiär tilldelade teaterkritikerna Örjan Andersson sitt första danspris. Helt rätt! Förra årets Sjostakovitj-variationer på Operan var en behållning men med We dream of simple lives flyttar Andersson fram sina koreografiska positioner rejält.

Dans

Barbro Westling

Teater

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.