Pengar – både fiktion och det mest verkliga

Ida Börjels två hörspel är underhållande och skarp läsning

Publicerad 2021-03-24

Ida Börjel (född 1975) debuterade 2004 med diktsamlingen ”Sond”, som belönades med Borås tidnings debutantpris. 2014 nominerades ”Ma” till Augustpriset. Nu utkommer två hörspel på Anti förlag.

”När man behöver marknaden som mest fungerar den som sämst”. Uttalandet läggs i munnen på ”Riksbankschefen” i ett nyutgivet hörspel av Ida Börjel. Repliken är nog inte autentisk, eller? Ända sedan Skåneradio (2006) har Börjel framgångsrikt gjort litteratur av cirkulerande fraser. Så också den här gången, hela tiden på ett skevt, lätt oroande vis: ”Vi älskar hållbar utveckling”. ”Tiden är inte en mänsklig rättighet”. ”Skuld som i skuldberget kan visa sig som en hög med kroppar”.

Det är det lilla Malmö-förlaget Anti som står för utgivningen. Det rör sig om ett tunt häfte innehållande två hörspel, Arvodet och Marginalintäkten. Redan titlarna skvallrar om den ekonomiska tematiken. Fast tematik är för svagt – poängen är att de båda pjäserna är fullständigt genomsyrade av en finanskapitalistisk logik. De olika personerna framstår mest som kapitalistiska funktioner. Börsnoteringarna får fylla ett antal sidor. Precis som det brukade låta i gårdagens lunchekon – förutom den underliga detaljen att samtliga aktier går ner med typ 77,33 procent, för att några sidor senare gå upp med kanske 516 procent.

Slavoj Zizek påpekade någon gång att pengar är det mest verkliga som finns. Det är på ett sätt förutsättningen för Börjels dramatiska operation, som samtidigt visar upp det lika sanna men motsatta förhållandet: ingenting i finanskapitalismen är verkligt. Allt är fiktion.

Trots att litteraturen på så vis vore en lämplig form för att bearbeta, synliggöra och kritisera den marknadslogik vi alla är utlämnade till, lider den samtida svenska litteraturen av ett stort ointresse för ekonomi, pengar och kapitalism. Undantag finns, men i genomsnittsromanen framstår ekonomi som något ganska ovidkommande. Mot den bakgrunden är Börjels skarpa bok ytterst välkommen.

Hur märkligt det än kan låta är detta underhållande läsning. Ännu bättre kan det bli om det realiseras som radioteater.