När journalistik och reklam delar säng

Så får skribenter sidoinkomster från bolagen

Peter Wolodarski.

Reklam och journalistik går allt oftare i varandra.

Jag skrev för ett par år sen om Dagens Nyheters ”Pensionsskolan”, en flik på webben bland Kultur, Sport och annat viktigt, som lotsade läsaren till texter om hur viktigt är att pensionsspara i just AMF. Texten var signerad av en journalist på DN.

Ett färskare exempel är DN:s samarbete med Avanza bank. Förra veckan, 19 mars, var DN en av huvudsponsorerna till ett jippo om hur viktigt och klokt det är att investera i Afrika. Talare var bland andra Peter Wolodarski, Anders Borg och Lukas Lundin från Lundingruppen. Samtalet handlade givetvis inte om vilket ansvar Lundingruppen har för folkfördrivningen i Ogaden. Inte heller om Kalityfängelset med alla dess fångar, varav många är journalistkollegor med Wolodarski.

Det är sånt här som kan kallas mördande reklam.

Tre dagar senare skrev Björn af Kleen en förment harmlös krönika i DN om litteraturresorna som Silja Line Galaxy arrangerar i samarbete med Vi läser. Biblioteken läggs ner, konstaterar af Kleen sorgset, men Silja Line Galaxy kan bli en ny arena där läsarna kan möta sina författare. En av de författarna är han själv, vilket han också är tydlig med, men ändå - Silja Line Galaxy och Vi läser ger af Kleen sidoinkomster han säkert vill behålla.

Han talar inte om att resan kostar minst 1 650 kronor. Ett biblioteksbesök är gratis.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln