Lyxen ska rädda barnen

Pengar från London-auktion av exklusiva märkesvaror går till välgörenhet

Robert Gobers pissoarer såldes för 26,5 miljoner kronor.

Tre välputsade pissoarer, signerade Robert Gober, gick för 3,52 miljoner dollar vid rekordauktionen på Christie’s nyligen. Totalt inbringade tillställningen 852,9 miljoner dollar, drygt 6 miljarder kronor.

Priset på urinoarerna är ett resultat av den så kallade trickle down-teorin, det rättesnöre ledande politiker följt i decennier. Om man med avregleringar av arbetsmarknaden, reor på allmänna tillgångar, statligt underhåll av börser och banker och skattesänkningar för företag och välbeställda främjar ett överflöd av kapital i de översta samhällslagren, kommer droppar snart att sippra ner i de undre. Det var tanken.

Så mycket längre än till rekordpriser på konst, bostäder och aktier har processen inte kommit.

Men inför julen ordnar Christie’s på uppdrag av Financial Times en onlineauktion till förmån för världens fattiga barn. Tidningens livsstilsmagasin How to spend it har för tillfället döpts om till How to give it. Läsarna kan lägga bud på konsumtionsartiklar värderade till sammanlagt 530 000 pund, drygt 6 miljoner kronor eller ganska precis en promille av intäkterna från den utropade samtidskonsten.

En mobil för 65 000 kronor kanske, en handväska från Prada med matchande scarf för 296 000 eller en guldklocka från Chopard med armband i alligatorskinn för en mille? Senast 11 december ska buden vara inne.

Om slutpriserna hamnar något över värderingarna kan auktionen inbringa lika mycket som en av de tre pissoarerna. Pengarna tillfaller Rädda barnen.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.