”Vi börjar tycka mer och mer synd om Sebastian”

Rosenfeldt & Hjorths bokserie ska göra succé – i Kina

TV VILLE INTE HA HISTORIEN Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt utkommer med fjärde delen i serien om den dysfunktionelle kriminalpsykologen Sebastian Bergman. Michael gör gärna karaktärsbeskrivningar medan Hans ägnar sig åt dialog och ser till att manuset får en gemensam språkton. ”Vi har delad vårdnad om Sebastian”, säger de om sin antihjälte. Foto: Natanael Johansson

Sebastian Bergman ljuger, missbrukar kvinnor och är allmänt vedervärdig.

En ovanlig antihjälte i den svenska deckarlitteraturen.

– Fast vi börjar tycka mer och mer synd om honom, säger hans skapare Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt.

Serien om Sebastian Bergman är hittills såld till över 23 länder och bara i Tyskland har böckerna sålts i 800 000 exemplar. Nu står Kina på tur. Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt träffades på SVT Drama, där de satt bredvid varandra och skrev manus. Michael skrev ”Bert” och ”Svensson, Svensson” och Hans ”Rederiet”.

På egen hand bestämde de sig för att skriva en tv-serie om en extremt intelligent och arrogant kriminalpsykolog döpt till Sebastian Bergman.

– Men när den var klar ville tv inte ha den. Vi tyckte vi lagt ner så mycket jobb på den så vi funderade på att kanske göra om den till en bok. Vi ville se om vi kunde. Hur svårt kunde det vara?

– Så vi testade. Först skrev vi 20 sidor, sedan 100 och sen sa vi: Nu kör vi!

”Vi har ingen prestige”

De har inga problem med att skriva ihop.

– Jag har ett stort kontrollbehov och det har inte Micke, säger Hans. Det skulle inte gå om vi var likadana. Vi är öppna för varandras idéer och har ingen prestige att försvara. Dessutom har vi lika referensramar och väldigt roligt ihop.

Bägge arbetar med andra projekt så när de ska börja arbetet med en ny deckare bokar de in två veckor.

En blodig massaker

– Då bankar vi ut hela historien, var den startar och vart den ska ta vägen. Vi sätter upp händelseförloppet på post it-lappar på stor whiteboard med stödord, personnamn, platser, drar pilar och ritar linjer.

I nya boken ”Den stumma flickan” tvingas Sebastian Bergman ta itu med en blodig massaker på en hel familj. Hans koncentrerar sig på dialogerna, Michael på karaktärerna.

– Vi har delad vårdnad om Sebastian. Vi gillar honom. Han har blivit mjukare. Han var förfärlig i första boken. Men vi vill inte att han ska bli för trevlig så vi jobbar på att ta fram hans svinaktiga sidor.

Bägge väljer för det mesta vad de vill skriva om. Hans gillar att skriva om ond, bråd död. Han säger att han sätter på ett raster, att han är en tekniker som inte blir rädd eller upprörd över de otäcka saker han skriver.

”Feelbad är intressantare”

– Jag har alltid varit intresserad av deckare, thrillers och spänning. Mina föräldrar var nog lite ovanliga som lät mig se i princip vad jag ville på tv under min uppväxt. Sedan tycker jag rent allmänt att feelbad är intressantare än feelgood. Jag vill må bra, men se på människor som inte gör det.

Hans har även haft en enastående framgång med sin skapelse tv-serien ”Bron”.

– Tyska tv-bolaget ZDF har hand om rättigheterna. Så länge de sålde serien till länder såldes den till 131 stycken. Men i Afrika började de sälja till territorier. Enligt ZDF kommer alla länder i världen utom Kosovo, Sydsudan och Nordkorea kommer att ha möjlighet att se ”Bron”.

– ”Bron” finns på fler ställen än H&M, säger Michael.

All denna framgång genererar naturligtvis mycket pengar.

– Vi tjänar bra. Men inte så mycket att vi kan sluta jobba. Fast det vill vi inte heller. Det är ett privilegium att kunna försörja sig på det man tycker är roligt.

Fråga från illustratören Liv Strömqvist

Vilket upplever ni som det största problemet med dagens mansroll?

Liv Strömqvist

H & R: Alla roller – mansrollen inget undantag – skapar förväntningar på ett beteende som grundar sig på en egen uppfattning av vad rollen är istället för att öppet möta varje person som en unik individ. Det är problemet med alla roller.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln