SL:s priser ett hot mot kollektivtrafiken

Höjda priser och hårdare kontroller får pendlarna att välja bilen

SL vill höja priset på periodkortet samt införa fler kontroller i förorten – något som kan skrämma ännu fler pendlare från världens näst dyraste lokaltrafik till att ta bilen i stället.

I helgen var luften så smutsig i Paris att nödåtgärden gratis Metro aktiverades. Oddsen för att något sådant skulle hända i Stockholms tunnelbana kan betraktas som skyhöga.

Kollektiv trafik är ju det enda sättet att få en bättre stadsmiljö både vad gäller utsläpp och plats på gatorna – om färre åker kollektivt skulle hela stan kollapsa. Ändå är det ett scenario vi får ställa in oss på, om SL framhärdar med sin nuvarande politik.

Höjda priser, fler och hårdare kontroller, sämre turtäthet, indragna hållplatser. Rulltrappor som fortfarande står stilla.

Det är svårt att se hur miljömål ska kunna uppnås, hur segregation ska motverkas, klassklyftor överbryggas när bilen blir ett rimligare alternativ och den som varken kan köra eller cykla eller har råd med SL får stanna där den är. Att fler och hårdare kontroller främst ska ske långt utanför tullarna är minst sagt provocerande.

De senaste dagarna, samtidigt som Metron i Paris gick med fulla vagnar, har prisuppgiften 329 kronor cirkulerat. Det är vad månadskortet hade kostat om det följt konsumentprisindex sedan 1990. Med det priset hade trafiken antagligen lockat fler, rörligheten i staden hade ökat, trängseln på gatorna minskat. Och så vidare.

I Tyresö kommun testas gratis busstrafik. Där är M inte så rädda för frihet.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln