Människor verkar trivas i montrar i Malmö

Spelar spel, utför gymnastik och småpratar med frisören

Trångt i skåpen på Lilith Performance Studio i Malmö.  Foto: LILITH PERFORMANCE STUDIO

PERFORMANCE Totalperformance kallar Liina Siib sin stora satsning på Lilith Performance Studio i Malmö och det är sannerligen föreställningen om det Stora Stygga Politiska Systemet som iscensätts. Siib representerade Estland på förra Venedigbiennalen med A Woman Takes Little Space och i Mass Line är det också trångt för människorna. De är faktiskt inklämda i smala skåp, som levande tablåer. Ändå verkar de trivas, spelar spel, utför kinesisk gymnastik och småpratar medan de blir fina hos frisören.

Vi har att göra med Systemet som ideologiskt kollapsat mischmasch. Mao eller James Bond, det kvittar lika. Det handlar om en enda stor performance, en snabbspolad Pekingopera med drinkar och lättklädda damer, medan andra damer jobbar vid slaskspannar längre bak.

Och på Lilith lär vi oss uppträda från det vi delats in, lämnat ifrån oss skor och ägodelar, fått små lappar och fått bistra och tydliga direktiv av de kontorskorrekt klädda funktionärerna. Vi drillas i gester och slagord som mixar kapitalism med socialism, men vi har också friheten att vandra runt i systemet. Det är som på museum och det finns mycket att se på och är alls inte tråkigt under den timme det varar. Vi tittar på människorna, alla fina detaljer i skåpen och på skjutvapnen bakom det nyputsade glaset.

Performance i den här skalan förutsätter att publiken är med på att låtsas men ställer också höga krav på iscensättningen. Med över 40 skickliga deltagare, Siibs precision och humor går föreställningen i mål, om än inte som särskilt politiskt vass.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.