Netflix företagskultur oväntat fascinerande

I ”Land of the giants” berättas hur företaget blev nöjesvärldens storspelare

Av: Sandra Wejbro

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Grundaren Reed Hastings och innehållschefen Ted Sarandos.
Foto: TT
Grundaren Reed Hastings och innehållschefen Ted Sarandos.

KULTUR

Netflix köpte ”House of cards” för nästan en miljard – nio år senare dominerar de nöjesbranschen.

Podden ”Land of the giants” skildrar den otroliga framgångssagan.

Skulle någon annan kunna göra jobbet lite bättre? Om chefen svarar ja är dina dagar räknade.

Netflix så kallade ”keeper test”, som anställda utsätts för, lyfts fram som en del i företagets succésaga. Tillsammans med tal om transparens, frikostig semester och brutal ärlighet, i att erkänna egna misstag och tycka till om andras. Netflix företagskultur, som de själva specificerar i ett över hundra sidor långt dokument, granskades 2018 av Wall Street Journal (alla är inte lika frälsta).

Skildringen av arbetsplatsen Netflix, med sin brutalitet och kreativa frihet, är lite oväntat det mest fascinerande avsnittet i ”Land of the giants – the Netflix effect”. Resten av podden är en rakt berättad succéhistoria om företaget som 1997 började som en liten uppstickare på den nu rätt utdöda videouthyrarmarknaden.

Grundaren Reed Hastings och innehållschefen Ted Sarandos, som var den som lyckades knipa åt sig ”House of cards” och därmed förändrade tv-historien, får breda ut sig och skryta men det hörs också kritiska röster.

Skapare får visserligen bra betalt, men för material som Netflix sen äger i all evighet. Och hur får de egentligen sin affärsmodell att funka, med stora förluster och lånade pengar?

Det är intressant hur information om kundernas beteende omformat dem, från en uttalad HBO-wannabe till en producent av de flesta genrer, från reality och dokumentärer till smala prestigefilmer och stora Hollywoodproduktioner.

En viktig milstolpe var ”Orange is the new black”, en överraskande hit för Netflix. En serie om kvinnor, svarta och hbtq-personer hade i den gamla tv-världen ansetts för smal och provokativ. Här kan man säga att Netflix, lite av en slump, förändrade världen.

Allt de rör vid blir knappast guld, men även flopparna har sitt värde eftersom de för alltid finns kvar hos Netflix. Så länge pandemin fortsätter ge dem miljontals nya prenumeranter har de kvar nöjes­branschen i sitt grepp.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.