Stackars barn!

... och stackars föräldrar. PETTER LINDGREN går på en förskräckande mässa

”FÖRUTOM SKÅLLNINGSSKADOR ÄR INCIDENTER MED SMÅ HÄNDER PÅ HETA SPISPLATTOR SAMT ELDSKADOR OFTA FÖREKOMMANDE I STATISTIKEN.”

Sistlidna helgens Underbara barn-mässa i Älvsjö var som en iscensättning av Aase Bergs senaste diktsamling Loss. En betagande blandning av fint och fult, skärt och blått, men i huvudsak ett uttryck för DEN STORA FASAN ATT INTE KUNNA SKYDDA SITT BARN.

Med den skillnaden att Berg förmodligen inte föresatt sig att slå mynt av skräcken, åtminstone inte i samma mening som mässans många utställande försäkringsbolag. Skandia bjöd visserligen på espresso och glass, men många av bolagen, som Folksam, en av mässans sponsorer, valde att använda skrämseltaktik. ”DE FLESTA MISSÖDEN INTRÄFFAR PÅ FRITIDEN OCH BESTÅENDE HANDIKAPP BEROR OFTA PÅ VANLIGA BARNSJUKDOMAR”, får vi till exempel veta redan på sidan två i mässbladet, i en Folksam-annons.

”VI VET ATT FELMONTERADE BARNSTOLAR KAN FÅ FÖRÖDANDE KONSEKVENSER”, menade Volkswagen Stockholm, en annan sponsor, som mötte redan i en entrén med en uppställd familjebil, ”EN AV MARKNADENS SÄKRASTE ”. Närvaron av förvisso berömvärda institutioner eller organisationer som folktandvården eller Riksförbundet för barn med hörapparat bidrog också till det lite beklämmande intrycket, eller till min egen beklämning snarare. Inte visste jag att "PNEUMOKOCKER KAN LEDA TILL DÖVHET”.

Att säga att också de utställande tillverkarna av sådant som nappar och bärselar (sådana företag fanns det en imponerande mängd av på mäs­san) skor sig på vår oro över våra barn är kanske orättvist, men låter sig ändå ­sägas. Redan vid de ” ekologiska” barnkläderna börjar det osa katt, tycker jag. Eller osa död då. (” Den som tittar i kors / kan bli sån”, skriver Aase Berg.)

”ÄR DU OCKSÅ EN EKO-FÖRÄL­DER”, undrar mässbladet på sidan åtta, och på sidan nio fortsätter grundaren av det ekologiska klädföretaget Green Nordic Organic Clothing, Elias Landquist: ”BARNEN ÄR EXTRA UTSATTA … EFTERSOM DE HAR EN HÖGRE ÄMNESOMSÄTTNING TAR DE LÄTTARE TILL SIG GIFTERNA I PLAGGEN … PÅ KEMIKALIEINSPEKTIONEN REKOMMENDERAR MAN ATT VANLIGA PLAGG SKA TVÄTTAS TRE GÅNGER INNAN DE ANVÄNDS … EN SKRÄMMANDE BILD AV HUR MYCKET GIFTER DET HANDLAR OM.” Skrämmande är ­ordet.

Naturligtvis samsades många tankespår därute i Älvsjö, eller diskurser som det heter i akademiska sammanhang. Att barns kroppar är bräckliga och behöver skyddas är förstås en urgammal insikt, men kanske har den vunnit i aktualitet i takt med att den offentligt finansierade barnomsorgen och sjukvården fått allt mindre resurser. Synd bara att vi skräms rakt in i armarna på försäkringsbolag och privata entreprenörer i stället för att göra något åt saken.

Synen på barndomen som ett paradis och något som bör avskiljas från vuxenvärlden är också en gammal och tillsynes oomkullrunkelig diskurs, med många anhängare på mässan (inte minst bland klädföretagen) och med rötter bland annat i Jean-Jacques Rosseaus roman Emile eller Om uppfostran från 1762.

” Vem av er har inte någon gång med saknad erinrat sig den ålder, när leendet alltid vilar på läpparna och frid och ro bor i själen? Varför vill ni hindra dessa små oskyldiga varelser att njuta av en tid, som varar så kort?” skriver Rosseau (i översättning av C.A. Fahlstedt).

Ja, och varför, således, förneka våra skyddslingar, detta ” gåtfulla folk”, sådant som matbestick i form av djur (från Gense), en säng i form av en riddarborg (Homely), medeltidsinspirerade plyschkläder med huva à la bödel (Mysplysch), en cykel i form av en tiger (Springcykel), en taklampa med älvor och påslakan med dito motiv (Booseiboo), rosa Foppatofflor fodrade med vitt fluff (Pforce) eller något annat som ser helt annorlunda ut än motsvarande för vuxna. Eller varför inte ge den nyfödde ett unikt och därmed obelastat namn, vilket man kan få hjälp med av webbtjänsten Vällingträsket? (vallingtrasket.se).

”Det kompetenta barnet”, fastslaget av bland annat Suzanne Osten, FN och Bris, är däremot en diskurs på dekis, av mässan att döma. Dess ende representant på i Älvsjö utgjordes av företaget Aktieinvest vars program Aktieinvest Junior riktar sig till barn med ambitioner att ge sig ut på aktie­marknaden.

Trodde jag.

I själva verket är Aktieinvest Junior motsatsen, det vill säga ett program för Kompetenta Föräldrar. Ja, alltså sådana med viljan och resurserna att ge sina barn ”EN BÄTTRE START I LIVET”, genom ett långsiktigt sparande.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.