Färdiga filmer laddas med smygreklam

Nya scener och annonser anpassas till olika målgrupper

Transformers med produktplaceringar (bilden är ett montage). Foto: AP

Hollywood söker som bäst lägga under sig nya territorier. Det föranleder djärvare marknadsanpassningar av filmkonsten. När del tre av Pirates of the Caribbean hade premiär i Kina var ett antal kinesiska skurkar bortklippta, och senaste upplagan av Transformers försågs för säkerhets skull med två dramatiska höjdpunkter: först ett slagsmål i Chicago avsett för den amerikanska publiken, sedan ett i Hong Kong för den kinesiska.

Transformers slog kassarekord i Folkrepubliken men lär också ha framkallat en del oavsedd munterhet på grund av alla sina produktplaceringar. I en scen hittar en av filmens huvudpersoner mjölk av ett välkänt kinesiskt märke i ett kylskåp – på taket till en skyskrapa i Hong Kong. Det tar honom sex sekunder att få i sig drycken.

En evighet i en actionfilm.

Andra kinesiska företag som placerat pengar i filmen var mindre belåtna. Ett hotell i Beijing klagade över att det fått betala dyrt för knappt någonting, en takeaway-kedja över att dess ankkött bara visades i tre sekunder, och en park över att dess logga blivit förväxlad. Det slutade med stämningar och rättsprocesser.

Men filmindustrins sponsringsavdelningar kan få det lättare framöver.

Det brittiska reklamteknikföretaget Mirriad har utvecklat  något de kallar ”Native invideo advertising” som gör det enkelt att i efterhand utan inblandning från trilskande regissörer integrera varumärken i en färdigredigerad film. I en första deal med musikkoncernen Universal dyker reklamskyltar och affischer för likören Grand Marnier upp i videor från Far East Movement och svenska Avicii.

När tiden är ute för kampanjen försvinner den franska spriten. In kommer något annat bolaget tagit betalt för. Universal har öppnat hela sitt lager av musikvideor för det nyskapande konstnärliga greppet. I framtiden kan Michael Jackson alltså ses dricka Fanta i stället för Pepsi.

När tekniken kombineras med nätbolagens övervakning av alla och envar blir det möjligt att anpassa produktplaceringarna i filmer och tv-serier till enskilda individer. Någon algoritm kommer beroende på kartlagda preferenser att smyga in Bregottpaket eller Appletelefoner i den underhållning som genom nätet letar sig in i våra hem.

Bolagen jobbar redan på det.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.