Doft lockar till impulsköp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-23

Se upp med "sense marketing"

Det som hamnar i kundvagnen hamnar i magen.

Håll hårt i inköpslistan om du vill handla rätt.

Butikerna vill gärna locka till impulsköp.

Viktklubbs matspanare om en trend som kanske är på väg hit.

Doft är det sinnet som styr oss mest.

Sense marketing är ett begrepp inom marknadsföring som handlar om att locka oss som konsumenter till impulsköp via våra fem sinnen; smak, doft, hörsel, känsel och syn. Doft är det sinnet som styr oss mest.

Doftmaskiner

I Japan är det vanligt med doftmaskiner i livsmedelsbutikerna. Något som än så länge är sällsynt i Sverige, men trenden har smugit i gång. Det blir till exempel allt vanligare att butiker säljer bake-offbröd, vilket såklart lockar till impulsköp av bröd och bullar.

Ögat styr

Ofta har vi inte bestämt vad vi ska servera till middag innan vi går och handlar. Butikerna är väl medvetna om det. Genom tilltalande exponering försöker de påverka dig att köpa saker som du kanske inte hade tänkt handla från början. Ögonen styr våra val mer än förnuftet.

Kör på inköpslista

Ett tips till dig som lätt lockas till mindre nyttiga val är en inköpslista. Ta med till butik och håll dig till den. Då blir du mindre mottaglig för påverkan och impulsköpen minskar. Nya goda matvanor börjar i butiken.

Läs mer