Svenska skon som gör dig snabbare

Publicerad 2015-07-09

En svensk uppstickare med sikte på rekord.

Airia Running är Örebro-företaget som ska revolutionera löpningen.

– Det är inte magi, utan gammal hederlig mekanik, säger Mattias Geisler, vd för Airia Running.

Lättare, effektivare – snabbare.

Att förbättra sin löpning innebär många långa träningspass – utan genvägar. Men med One, den första prestandaskon från Airia Running, så ska löpningen bli snabbare. Det påstår i varje fall företags vd, Mattias Geisler.

Ni säger att er sko gör löpare 1-7 procent snabbare, vad baserar ni det på?

– Att man blir snabbare med våra skor har vi testat. Vi har testat på större grupper och då ser vi att det blir bättre tider på fem kilometer. Så vi törs påstå det baserat på vad vi sett av resultaten. Vår sko förändrar biomekaniken, det är inte magi utan gammal hederlig mekanik. Men om vi ska jämföra oss så är det lite som när klappskridskon kom eller när man införde glasfiberstav i stavhopp.

Så vad är det som gör Airia One speciell?

– Vår sula har olika höjder i sig, den är en enkelt uttryckt knölig. När du sätter ner foten är det i så kallad ”zero drop” det är samma höjd på hälen som på utsida sko. Det ger lite andra vinklar i kroppen vilket spänner upp senor som påverkar biomekaniken. Resultatet är att du får ett starkare frånskjut vilket innebär att knät flexar lite bättre – det är en av nycklarna i effektivare löpning.  Lite som att du bär med dig ett par startblock hela tiden.

Är skon bara för elitidrottare och maratonlöpare?

– Vi har i våra tester provat på massa olika nivåer och det vi sett är att det inte handlar om nivån du springer på, utan vilket löpsteg du har. Skon fungerar för alla, men vi har inriktat oss mot löpare som gärna vill förbättra sig. När det gäller vilken typ av lopp som skon är anpassad för har vi haft fokus på maraton när vi tog fram produkten. Men många löpare känner sig komfortabla och använder skon även om de bara springer tre-fem kilometer. Men det är en sko utvecklad för asfalt.

Hur har ”jättarna” reagerat på era skor. Har de tagit intryck?

– Än så länge är vi ensamma på marknaden och vi har ju bara haft produkter ute i ett år. Inte ens de stora drakarna har kommit igång med det här än. Dock så vet vi att de riktigt stora har identifierat oss och köpt in våra produkter för analys, så vi vet att de har koll på vad vi håller på med.

Tidigare har ni sagt att målet är att en löpare ska springa ett maraton på under två timmar i era skor. Hur nära det är ni?

– Just nu har vi ingen sponsrad löpare, men vi har produkter ute på test. Så vi är på ”g”. Vi har satt igång bollen och får se vad som händer, men det kommer nog ta ett par år innan vi får ”tillgång” till löpare som har den kapaciteten. Men vi har ett äss i rockärmen, vi har lite tankar på att dra ihop ett eget lopp…

Vad upplever ni är hindren för att ni ska etablera er som ett världsmärke?

– Det vi upptäckt är att det är ett ganska lågt förtroende för vårt ”claim” – att våra skor gör dig snabbare. Anledningen är att många påstått samma sak, men inte kunnat leverera resultat. Vi har genomfört studier som ger bevis, men än finns det en förtroendebrist för att vi ska få riktigt fart. Många ställer frågan ”hur kan ett litet skoföretag i Sverige komma med det här?”. Svaret är att det nästan alltid är ett litet företag som kommer med innovationerna. Att det kommer någon som tänker utanför boxen.

Följ ämnen i artikeln