Sverige måste stoppa förbudet av bensinbilar

SD: Gör inte samma misstag som med kärnkraften

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-02-27

EU-parlamentet har beslutat att bensin- och dieselbilar ska förbjudas från år 2035. Nu saknas bara Europarådets godkännande. När kärnkraften var nära att förbjudas räddade några EU-länder den genom att hota med veto. Som ordförandeland har Sverige ett historiskt ansvar, skriver Martin Kinnunen och Johan Nissinen, SD.

DEBATT. EU-parlamentet satte på tisdagen förra veckan den näst sista spiken i kistan för bensin- och dieselmotorn i EU.

En kapitalism- och teknikskeptisk majoritet har, tyvärr med stöd av alla svenska partier förutom Sverigedemokraterna, beslutat att bensin- och dieselbilar inte längre ska kunna köpas från år 2035.

En majoritet av befolkningen ser i dag, med förvåning och ilska, tillbaka på den tidigare kärnkraftsavvecklingen. På samma sätt kommer vi se tillbaka på tisdagens beslut.

Dagen då EU avskaffade en av sina viktigaste industrier och tekniker. En dag då en voodooideologi om sol och vind vann över förnuft, marknadsekonomi och teknik.

Förbudet mot bensin- och dieselbilar är ur ett globalt perspektiv en ensidig handling från EU:s sida. Varken amerikaner, kineser eller indier kommer göra något liknande.

Beslutet påminner starkt om den tidigare rödgröna regeringens förstörelse av den svenska energimixen, och har samma mönster; man lamslår det befintliga för att få det som inte ännu fungerar att verka oundvikligt och attraktivt.

Om nu elbilar är så mycket bättre, effektivare, renare och inom en snar framtid också billigare, varför är det då nödvändigt att förbjuda bensin- och dieselmotorn överhuvudtaget?

Bensin- och dieselbilar är populära eftersom de är billiga, praktiska och pålitliga. Dyra elbilar saknar däremot fortfarande många lösningar på problem i större skala. Man har varken löst laddningsinfrastrukturen, batteritillverkningen eller den växande efterfrågan på el.

De som beslutar om detta inom EU är inga vänner av marknadsekonomin. Det är alltså EU-politiker – inte entreprenörer och ingenjörer – som nu bestämmer vilken teknik som ska användas.

Vi riskerar inte bara hundratusentals arbetstillfällen i Europa, utan vi gör oss också beroende av Kina, som nästintill har monopol på många nödvändiga batterisubstanser.

Exempelvis behöver elbilar kobolt till batterierna, något som idag ofta bryts av kinesiska företag med hjälp av slavliknande barnarbete i Kongo.

Är det den lärdomen vi ska dra av Ukrainakriget? Ska EU ersätta ett beroende av en diktatur med en annan?

Nu saknas bara rådets godkännande, vilket förmodligen bara är en formalitet. Det innebär att bensin- och dieselbilar kommer förbjudas, trots att det egentligen inte är nödvändigt av klimatskäl.

Den bensin och diesel som inte längre förbrukas inom EU kommer i stället göra det på andra ställen, dessutom till ett lägre pris eftersom EU har minskat efterfrågan på olja.

Men för klimatet spelar det ingen roll var utsläppen sker. I stället för att utveckla effektivare och renare förbränningsmotorer överger vi tekniken helt och hållet och överlåter den till andra delar av världen, där miljarder människor kommer satsa på det än mer.

När kärnkraften var nära att förbjudas räddade några EU-länder den i sista minuten genom att hota med veto. Nu står nästa teknik på spel, och det är bara medlemsstaterna i rådet som fortfarande kan förhindra det.

Som ordförandeland i rådet har Sverige ett historiskt ansvar. När om inte nu?


Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson (SD)
Johan Nissinen, Europaparlamentariker (SD)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.