Mamma blev nätrånad – banken bryr sig inte

Dottern Anna: Ska vi ha pengarna i madrassen nu, SEB?

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-04-20 | Publicerad 2018-04-11

Allt står still, fullkomligt still sedan mamma anmälde brottet den 9 mars. Ärendet hanteras på lägsta nivå av bankanställda som inte får något besked från högre ort, skriver dottern Anna Lind Lewin (till vänster på bilden).

DEBATT. Det här är berättelsen om ett rån. Min mammas besparingar försvann i ett nafs. Rånarna var förslagna bedragare som stjäl folks pengar mitt på ljusa dagen.

De använde inte k-pist och dynamit som förr i tiden utan precis den infrastruktur som bankerna lärt oss kunder att vi ska använda – telefon, dator och bank-id.

Mamma lämnade inte ut sina koder men använde sitt bank-id för att logga in. Vad hon inte visste var att det var rånare som ringde från bankens kapade telefonnummer. 

De hade i förväg tagit reda på hennes personnummer och bank och satt nu redo vid sin dator. När hon använde sitt bank id så kunde rånarna snabbt och enkelt ta sig in och tömma hennes konto. 

Verkar det komplicerat? Precis.

Ingen normal bankkund kan föreställa sig detta innan det har hänt. Många fullkomligt tillräkneliga personer har råkat ut för detta, en del har förlorat alla sina pengar. 

Är det rimligt att enskilda bankkunder ska vara så insatta i säkerhets- och teknikfrågor?

Och med tanke på att just dessa bedrägerier pågått minst ett halvår, borde inte bankerna rimligen ha hunnit aktivera ett bättre skydd för sina kunder?
Det är ju bankerna som ansvarar för tekniken, inte vi.

Om min mamma i stället hade blivit attackerad och rånad på gatan är det troligt att alla möjliga samhällsfunktioner trätt in. Nu finns ingen ersättning att få varken från bank eller försäkringsbolag. Allmänna reklamationsnämnden har hittills inte ställt sig på kundernas sida.

Allt står still, fullkomligt still sedan mamma anmälde detta den 9 mars. Ärendet hanteras på lägsta nivå av bankanställda som inte får något besked från högre ort.

Detta trots att hon skrivit en mycket bra redogörelse, anmält till polisen och besökt sitt bankkontor tre gånger. Man hänvisar svepande till en säkerhetsavdelning som tydligen har mycket viktigare saker för sig.

Förra året gjorde SEB 5,7 miljarder i vinst.

Mamma har varit er kund i 30 år, haft rejäla lån och under tiden varit en källa till intäkter. Nu är hon gammal och kan inte längre tjäna in de pengar som gått förlorade. Och hon är såklart inte längre lönsam.

Pengarna var en buffert, och som alla vet får man nästan ingen ränta på den typen av konto. Det enda som förväntades av banken var att de pengar som anförtrotts dem skulle vara säkra.


Bankerna uppmanar ofta sina kunder att spara till sina drömmar – i det här fallet var det en resa med hela familjen på 80-årsdagen. 

Egentligen är det ändå en bisak, för det mest tragiska är att en glad och nöjd människa nu är uppriven och känner sig maktlös och övergiven. I början försökte vi trösta mamma med att hon i alla fall inte blivit nerslagen, men nu ser vi hur detta tär på henne. 

Det är en skam att ni och andra banker inte tar något ansvar för dessa brott.

Om det nu är vi kunder som har hela ansvaret för att det har blivit så lätt att svindla och råna, då har ju inte längre banken någon funktion mer än som kanal för transaktioner.

Det blir madrassen, SEB.


Anna Lind Lewin, dotter till den brottsdrabbade kunden Agneta Lindh


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln