EU måste agera mot våra barns skärmtid

Liberalerna: Det här är vårt första vallöfte inför EU-valet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-03-09

Liberalerna presenterar sitt första vallöfte inför EU-valet i dag: skärmtiden måste regleras på EU-nivå, skriver Johan Pehrson, Karin Karlsbro och Anna Maria Corazza Bildt.

DEBATT. Det behövs en kulturförändring i samhällets syn på barns tillgång till skärmar. Nätjättar som Snapchat och Tiktok måste börja jobba med föräldrarna – inte mot dem.

Liberalerna presenterar sitt första vallöfte inför EU-valet: skärmtiden måste regleras på EU-nivå.

 

Sociala medier tar mer och mer plats i barns liv – tre av fyra barn på lågstadiet använder sociala medier dagligen. I åldersgruppen 9-12 år använder 12 procent sociala medier mer än tre timmar per dag, en ökning med 400 procent sedan 2018 enligt Mediemyndigheten. 

Det påverkar barns skolgång. I en skolenkät uppgav nästan nio av tio elever att mobilanvändning går ut över sömn, skolarbete och rörelse. Särskilt för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar finns en förhöjd risk för problematiskt skärmanvändande.

 

Själva innehållet kan också påverka barn på ett negativt sätt. En ny svensk studie visar att mer än hälften av alla flickor i årskurs 9 har fått en “dickpic” skickad till sig det senaste halvåret.

För varje förälder som sett ett instagramflöde så är det ingen överraskning att många flickor växer upp med skeva kroppsideal. 

 

Den liberala politikern Margrethe Vestager har på EU-nivå i rollen som kommissionär tagit kampen mot skadligt innehåll och hur sociala medier får rikta reklam mot barn.

Nu måste vi bredda arbetet till att även gälla barns höga skärmtid. Därför presenterar Liberalerna i dag att vi vill klassa sociala medier som en skadlig produkt på EU-nivå – och ta upp kampen mot nätjättarna på samma sätt som EU tidigare gjort mot tobaksbolagen. 

 

Självklart är inte tobak samma sak som sociala medier. Men det finns likheter. Tobaksjättarna visste att produkten de sålde var skadlig – men de fortsatte att marknadsföra den utan att berätta det för konsumenterna.

I slutet av 80-talet började EU reglera tobaken – och rökandet har minskat i EU sedan dess. Något som sågs som ungdomligt och helt riskfritt har gått till att bli en reglerad produkt med särskilda regler som skyddar barn. 

Förbud är fel väg att gå, både för skärmtid och rökning. Men att produkter regleras utifrån vad forskningen visar är att ta ansvar. 

 

Genom att klassa sociala medier som en skadlig produkt vill vi öppna upp för reglering på EU-nivå.

Vi vill att föräldrars godkännande ska krävas för att barn ska kunna starta sociala mediekonto och att tjänsterna ska komma med ett “nattlås” som bara föräldrar kan stänga av. 

 

I dag presenterar vi ytterligare ett förslag. Alla sociala medieplattformar ska vara skyldiga att erbjuda verktyg för skärmbegränsningar på samma sätt som det finns krav på förinställda spelgränser på nätcasinon. Dessa ska enkelt kunna styras av vårdadshavare. 

I grunden är frågan om skärmar ett föräldraansvar. Men det finns skäl att kräva att nätjättarna jobbar med föräldrarna och inte mot dem. Algoritmerna är designade för att det inte ska gå att lägga ner mobilen – och nätjättarna tjänar mer pengar ju mer barn är online. 

 

EU har redan tagit på sig ledartröjan – nu måste vi fortsätta det arbetet.

Nätjättarna är stora och gränsöverskridande företag och erfarenheten från USA visar att det är svårt att få dem att ta ansvar. Därför är EU rätt arena att reglera barns höga skärmtid.

Liberalernas vallöfte är att våra parlamentariker kommer ta striden mot nätjättarna i Europaparlamentet. 


Johan Pehrson, partiledare (L)
Karin Karlsbro, Europaparlamentariker (L)
Anna Maria Corazza Bildt, toppkandidat i Europaparlamentsvalet (L)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln