Hela världen har inte svenskt personnummer

Debattören: Svenska företag och myndigheter diskriminerar oss från Norge

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-11-10

När jag som kund ringer till ”kundservice” på många svenska företag och myndigheter, så möts jag av rösten: ”Knappa in ditt personnummer”. Hur tänker ni, undrar Terje Sundgot Hansen, norsk medborgare men tidvis boende i Sverige – och utan svenskt personnummer.

DEBATT. ”Knappa in ditt personnummer!”.
En lång rad svenska företag har numera etablerat automatiska telefontjänster när man ringer upp dem.
Det kallas för ”kundservice”. Fantastiskt och effektivt för många – men inte för alla.
Jag ska inte klaga över långa väntetider eller vidarekopplingar som inte fungerar. Nej, det är bara en sak som har blivit ett riktigt stort problem för mig – jag har inget svenskt personnummer.

Jag är norrman och bor till vardags i Norge. Tror alla dessa ”moderna” företag, organisationer och myndigheter på fullt allvar att alla i hela världen har ett svenskt personnummer?

Jag har regelbundet besökt och befunnit mig i Sverige sedan freden 1945 och bland annat studerat vid flera universitet och högskolor. Det har aldrig varit några problem, jag fick ett nytt studentnummer på varje ny utbildningsplats.

Senare har jag också köpt ett hus i Sverige, även det gick bra. Telefonbolag, banker, Skatteverket, kommuner och så gott som alla institutioner och organisationer har gett mig ett organisationsnummer eller kundnummer.

Men nu, när jag som kund ringer till ”kundservice”, så möts jag av rösten: ”Knappa in ditt personnummer”.

Har du inget svenskt personnummer får du strax meddelandet: ”Eftersom du inte angett något personnummer avslutas samtalet”.

Jag skulle kunna nämna många företag – men väljer den mest aktuella av dåliga erfarenheter: tv-distributören Canal Digital. (De personer jag till sist kom i kontakt med via en svensk telefon var trevliga och hjälpsamma men systemet är fyrkantigt och galet.)

Canal Digital uppger på alla dokument, fakturor och så vidare, endast ett telefonnummer. Om du ringer det numret från en telefon med norskt abonnemang blir du uppmanad att ange ditt personnummer.

Som norsk medborgare har jag inget svenskt personnummer. Därför kommer jag inte fram på detta enda nummer, oavsett vilka knappar jag trycker på.

I min förtvivlan fick jag hjälp av min vänlige, svenske granne. Han slog samma nummer på sin svenska mobiltelefon – och kom fram direkt. Utan att behöva uppge varken personnummer eller något annat.

Snacka om att sätta diskriminering i system! Är du inte svensk medborgare eller har tillgång till en telefon med svenskt abonnemang kan du inte komma i kontakt med företaget.

Eftersom detta system är konstruerat av så kallade kloka hjärnor bör någon ”ta sin hatt og gå”, som vi säger i Norge.

Jag kan ju omöjligen vara den enda utlänningen i Sverige som behöver komma i kontakt med företag, köpa varor och tjänster eller betala räkningar i tid.

Varför använder inte dessa aktörer kundnummer eller organisationsnummer i stället för personnummer? De kallar det för ”kundservice” men kunder som inte är svenska medborgare stängs ute. Det är en oacceptabel diskriminering och bryter mot FN:s strategi om ”Universal Design” som innebär att samhället ska byggas för alla.

Det finns med all säkerhet många fler utlänningar I Sverige som hålls utanför på grund av hur dessa kundcenter är konstruerade. Det är direkt stötande att svenska företag kräver personnummer i tid och otid.

Samhället bör inte acceptera att företag och organisationer bygger barriärer och stänger ute kunder eller användare.

Lösningen är att använda kundnummer eller organisationsnummer i alla automatiserade telefontjänster. Hur svårt kan det vara?


Terje Sundgot Hansen


Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln