Många fler svenska varumärken i samma sits som Marabou

Mondelez vd: Allt det här måste plockas bort om ni ska vara konsekventa

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2023-06-15 | Publicerad 2023-06-14

Aktörer har sin fulla rätt att plockat bort Marabou från sina hyllor. Men jag kan inte låta bli att undra om de inser hur många varor de behöver exkludera om de ska vara konsekventa, skriver Martina Flemström, vd för Mondelez Sverige som äger Marabou.

DEBATT. Under de senaste veckorna har det talats mycket om Marabou och Mondelez. Det är inte konstigt. Jag har full respekt för att många reagerat starkt på att Mondelez International fortfarande har en begränsad verksamhet i Ryssland.

Som konsument väljer du vilka varor du vill köpa och vilka företag du vill stötta. Jag välkomnar också debatten, det är en debatt som kan leda till något gott.

För verkligheten är att svenskarnas varukorgar består till stor del av varor och varumärken som ägs av moderbolag med åtminstone begränsad verksamhet i Ryssland, och flera andra lokala svenska varumärken är i precis samma situation som Marabou.

 

Marabou är ett varumärke med anor i Sverige sedan mer än 100 år, så många minnen hos svenskarna är förknippade med våra produkter, Aladdin-asken till jul, O’boyen i skidbacken och chokladkakan till lördagsgodiset.

Det är självklart att det väcker känslor när vi blir förknippade med något så förödande som Rysslands krig mot Ukraina.

Och även om jag till fullo kan förstå de reaktioner som Mondelez Internationals beslut framkallat, är jag å mina medarbetares vägnar otroligt ledsen för all den uppmärksamhet Marabou fått under de senaste veckorna.

 

Trots att Marabou är ett svenskt varumärke, med produktion lokalt i Sverige, och att Mondelez i Sverige varken säljer några produkter som är tillverkade i Ryssland eller exporterar våra produkter till Ryssland, berör detta mina medarbetare djupt.

Det finns inte en enda medarbetare på Marabou som inte fördömer Rysslands krig mot Ukraina och inte önskar något hellre än att kriget ska ta slut omedelbart.

 

Aktörer som plockat bort Marabou från sina hyllor är givetvis helt i sin rätt att göra det, de väljer själva vilka varor de vill sälja.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att undra om dessa aktörer inser hur många varor de behöver exkludera om de ska vara konsekventa. Sommarglassen, knäckemackan, den traditionsenliga julmusten och även blöjorna riskerar att försvinna.

 

Mondelez Internationals närvaro i Ryssland är inte ett beslut som fattas i Sverige. Men på Marabou är vi i ständig kontakt med vårt moderbolag i Chicago för att informera styrelse och ledning om debatten i Sverige.

Jag hoppas att mina branschkollegor i motsvarande situation gör samma sak gentemot sina moderbolag. Då kanske vi kan påverka tillsammans.


Martina Flemström, vd Mondelez Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln