Det stora problemet är alla glömda p-platser

Replik om hur parkeringsplatser påverkar boendekostnaden

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2020-10-09 | Publicerad 2020-10-08

Det riktigt stora problemet är att Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen inte har någon koll på de miljoner parkeringsplatser de redan ansvarar för och hur de gör våra bostäder dyrare, sämre och mindre klimatvänliga, skriver Fredrik Olsson och Jakob Hammarbäck.

REPLIK. Visst kan nya bostäder bli billigare med färre parkeringsplatser precis som Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen påpekar. Men problemet är inte enbart de nya bostäderna som får nya och dyra parkeringar.

Det riktigt stora problemet är att Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen inte har någon koll på de miljoner parkeringsplatser de redan ansvarar för och hur de gör våra bostäder dyrare, sämre och mindre klimatvänliga.

Fördelen med att förändra synsättet på de bostäder som redan finns är att de utgör 98 procent av bostadsbeståndet och att det är Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen själva som har ansvaret och möjligheterna att göra en förändring.

Vi arbetar med Sveriges allmännytta för att ta fram en mobilitetsstrategi för deras befintliga bostäder och cirka 800 000 parkeringsplatser.

Ingen vet exakt hur många parkeringar allmännyttan har eller exakt hur stora parkeringskostnader som döljs i bostadshyrorna. Men vår bestämda uppfattning är att om de hem och parkeringar som redan finns får den uppmärksamhet som nya bostäder och parkeringar ges så skulle vi kunna göra alla bostäder bättre, billigare och mer klimatvänliga.

I nyproduktionen finns i många kommuner en möjlighet för byggherrar att erbjuda annan mobilitet för att slippa bygga så många nya och dyra parkeringsplatser. De nya bostäderna får bilpooler, cykelpooler, hemleveranser och nya kreativa lösningar.

Vi uppmanar Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen att använda samma synsätt på befintliga bostäder och rikta resurserna för kunna skapa en bättre mobilitet för alla. En mobilitet som skulle frigöra så mycket parkeringar att inga nya behöver byggas.

Vi är glada att ni tillsammans tagit fram denna rapport. Men vi saknar ett kapitel som berör de miljontals äldre parkeringar som ni redan förfogar över. Låt oss tillsammans hjälpas åt att göra alla bostäder billigare, bättre och mer klimatvänliga.


Fredrik Olsson, konsult inom fastighets- och organisationsutveckling
Jakob Hammarbäck, affärsutvecklare på elbilspoolen Move About


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.