Förstatligande löser inte problemen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-08-26

Replik från (M) om järnvägen

Jan-Evert Rådhström (M).

Ardalan Shekarabi (S) presenterar som enda framtidsidé för att lösa den svenska järnvägens problem att allting ska återtas i statlig regi. Som enda framtidsidé presenterar han alltså tanken om att allting ska göras som det gjordes förr. Låt mig vara tydlig med vad den politiken innebär för dig som läser denna artikel och har tröttnat på försenade tåg: det löser inte järnvägens problem.

Det som långsiktigt kommer att rusta den svenska järnvägen och reducera antalet förseningar är bra underhåll och på sikt helt nya stambanor. Det finns också en risk att återförstatligande av järnvägsunderhållet leder till 25 procent högre kostnader, pengar som under nuvarande konkurrensutsättning i stället har kunnat användas till mer underhåll på spåren.

För att få mer underhåll har alliansregeringen även fördubblat Socialdemokraternas satsningar på järnvägsunderhållet. Vi vill också göra det dyrare för den som river ned kontaktledningar eller på annat sätt skapar förseningar för resenärerna. Det ska helt enkelt kosta att göra fel.

Men enbart underhållssatsningar kommer i ett långsiktigt perspektiv inte att lösa problemen med ett historiskt eftersatt järnvägsnät. Därför vill vi bygga helt nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Det innebär den största samlade investeringen i järnväg sedan de första stambanorna började byggas i Sverige under andra hälften av 1800-talet.

Svensk järnväg behöver nya idéer, inte gamla. Därför vill vi att Trafikverket ska prioritera planeringen av nya stambanor framför flera år av omorganisation.

Jan-Evert Rådhström (M)

Vice ordförande i Trafikutskottet

Följ ämnen i artikeln