Låt staten ansvara för järnvägsunderhållet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-08-26

Socialdemokraterna: Så ska vi få tågen att gå i tid

Många i Stockholmsregionen och Mälardalen pendlar med tåg till jobbet. Det är ett smart sätt att ta sig till jobbet. Så länge tågen går i tid. Men de senaste åren har den svenska tågtrafiken drabbats av stora störningar. Jag vet hur det är – återkommande stopp och förseningar drabbar den sträcka jag själv reser varje dag, mellan hemmet i Knivsta och jobbet i Stockholm. Jag har för länge sen tappat räkningen på alla timmar jag stått och väntat på perrongen och så är det nog för många av de 30 000 som pendlar mellan Uppsala och Stockholm.

När vi i slutet av maj under två veckor hade stora störningar på den här sträckan, kostade det enligt KTH samhället omkring nio miljoner kronor om dagen. Kostnaderna för tågkaoset för hela landets beräknas av Trafikverket själva kosta fem miljarder varje år. Även för industrins godstransporter är en fungerande järnväg en förutsättning.

Ändå saknar dagens högerregering verkningsfulla insatser för att få ordning på tågkaoset i närtid. Deras så kallade satsningar ligger flera mandatperioder fram i tiden och är dessutom underfinansierade.

Med fler arbetade timmar blir Sverige ett rikare land. Jobben är grunden för allt. Därför prioriterar vi fullt finansierade investeringar för att tågen ska börja fungera redan nu. Det är en tydlig del av vår jobbstrategi för att Sverige ska uppnå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Vi väljer omfattande reformer och investeringar i närtid för att det svenska järnvägsnätet ska börja fungera. Tågen måste helt enkelt gå i tid nu, inte om ett par decennier.

Vårt reformprogram innebär att järnvägsunderhållet förstatligas. Privatiseringslinjen som regeringen drivit har också den spårat ur. Privatiseringen av underhållet har omöjliggjort det förebyggande underhållet. I stället blev det onödigt dyra akututryckningar när tågen redan står stilla. Med statligt ansvar kan ingen längre skylla på någon annan.

Socialdemokraterna kommer att investera tio miljarder kronor mer på järnvägsunderhåll de kommande åren, jämfört med högerregeringen. Sträckor där trafiken är som tätast kommer att prioriteras, som den mellan Stockholm och Uppsala. Det krävs nya kontaktledningar, bättre signalsystem och robustare räls.   

Vi tänker också ställa hårdare krav på tågbolagen. Lok och vagnar ska inte skada kontaktledningar och räls. Det ska vara ett krav för att få trafikera järnvägen. Genom att alla tågbolag använder delar av rätt kvalitet kan antalet nedrivna kontaktledningar och urspårningar minska.

Den 14 september är det val. Du som väljare och du som åker tåg har ett val att göra. Ska du välja mer av skattesänkningar och privatiseringar, eller är det dags att byta färdriktning med en ny regering ledd av Stefan Löfven? Vi socialdemokrater är tydliga: vi väljer investeringar nu och väljer bort den urspårade privatiseringslinjen. Det kommer göra skillnad direkt men är också långsiktigt hållbart och smart.

Till sist vill jag rikta en uppmaning till dig som drabbas av försenade tåg: utkräv ansvar. Utkräv ansvar från den som är ytterst ansvarig. Utkräv ansvar från den ansvarige ministern, Catharina Elmsäter-Svärd, och regeringen. Det kommer jag att göra. Jag kommer att påminna ministern varje gång tågen står still under valrörelsens sista veckor genom att twittra till ministern på @elmsatersvard.

Gör det du med och använd din röst för tåg som går i tid den 14 september.

Ardalan Shekarabi (S)

Följ ämnen i artikeln