Tack till alla er som bojkottar Marabou

Antikorruptionsmyndigheten i Ukraina svarar Mondelez: Era vinster är våra förluster i kriget

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-06-17

Alla skatter som ert dotterbolag Mondelez Rus har betalat in bidrar till Putins krigskassa som finansierar återkommande bombningar mot oss. Det gör att våra familjer och vänner såras och stupar i kriget. Replik från Agiya Zagrebelska, chef för antikorruptionsmyndigheten i Ukraina.

DEBATT. Bästa Martina Flemström, vd Mondelez Sverige, och Dirk Van de Put, vd, Mondelez International.

Först av allt vill jag börja med att tacka alla som visar ukrainare sitt stöd under Rysslands krig mot oss. Tack även till alla organisationer som har tagit det modiga steget att bojkotta Mondelez-produkter. Ert engagemang gör stor skillnad.

 

Den 25 maj beslöt vi på Ukrainas antikorruptionsmyndighet NACP (National agency on corruption prevention) att svartlista amerikanska Mondelez International som säljer många populära varumärken i Norden genom Mondelez Sverige – inklusive Marabou.

Andra av era varumärken är Bassetts, Philadelphiaost, Daim, O’boy, Japp, Toblerone, Oreo, tuggummina V6, Stimorol och Jenka, Halls halstabletter och kex som Belvita, Ritz, LU och Tuc.

 

Runt om i Europa erbjuder ni mängder med folkkära snacks som exempelvis Cadbury (England), Milka (Tyskland), Príncipe (Spanien), Freia (Norge) och Fonzies (Italien) som i sin tur sponsrar kända organisationer som Manchester United och tyska Bundesliga.

Mondelez International är också näst största ägare i JDE som äger Gevalia, tesorten Pickwicks och Jacobs coffee.

 

Vår myndighet är konsekvent i vilka företag vi svartlistar. Företag svartlistas som inte meddelat att de drar sig tillbaka från den ryska marknaden eller som inte vidtar meningsfulla åtgärder för att minska sin verksamhet i Ryssland.

Vår myndighet har begränsade resurser men vi försöker att kontinuerligt granska så många företag som möjligt. På vår hemsida finns kommentarer om alla svartlistade företag.

 

Mondelez Internationals ryska dotterbolag Mondelez Rus fortsätter driva sina tre ryska fabriker och ni beslöt redan 2022 att pausa nya investeringar och reklamkampanjer.

Trots det ökade intäkterna med 38 procent och vinsten med 303 procent under anfallskriget 2022.

Ni hävdar upprepade gånger att ni tillhandahåller nödvändiga matvaror till den ryska befolkningen. Den högljudda bojkotten i Norden visar att konsumenterna inte tror på att snacks kvalificerar sig som nödvändiga basvaror.

Alla skatter som ert dotterbolag Mondelez Rus har betalat in bidrar till Putins krigskassa som finansierar återkommande bombningar mot oss. Det gör att vi inte har en stabil försörjning av el, vatten, internet och, värst av allt – att våra familjer och vänner såras och stupar i kriget.

 

Med anledning av ert senaste uttalande den 15 juni så ber jag er om en aktiv dialog med vår myndighet om hur ni planerar att minska ert bidrag till Rysslands krig mot det ukrainska folket.

Era vinster i Ryssland är bokstavligen våra förluster. Vänligen uppdatera oss om hur er framtida fristående verksamhet i Ryssland och minskade försäljning i Ryssland 2023 påverkar bidragen till den ryska staten. Tillsvidare står ni fortsatt kvar på vår svartlista ”International sponsors of war”.

 

Ett flertal andra företag, såsom Ikea, H&M, Fazer, Lindt och McDonald's har redan genomfört ändringar som gör stor skillnad. Ni är inte ensamma om dessa svåra beslut.

För alla läsare som håller med mig, fortsätt bojkotta och dela taggade inlägg med #varumärke


Agiya Zagrebelska, chef för sanktionsavdelningen vid antikorruptionsmyndigheten i Ukraina


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.