Lägg ner Bromma och satsa på Arlanda

Replik från S i Stockholm om flygets framtid

Av: Richard Aschberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

En avveckling av Bromma möjliggör en utveckling av Arlanda. Det är framtiden. Inte att av politiska skäl hålla liv i en olönsam flygplats utan utvecklingspotential, skriver Karin Wanngård och Aida Hadžialić.
Foto: PETER KNUTSON, TT
En avveckling av Bromma möjliggör en utveckling av Arlanda. Det är framtiden. Inte att av politiska skäl hålla liv i en olönsam flygplats utan utvecklingspotential, skriver Karin Wanngård och Aida Hadžialić.

REPLIK. Överord och bristfälliga analyser. Debattekniken om Bromma flygplats känns igen.

I en artikel skriver flera Moderater att en stängning av Bromma hotar hela ”vår ekonomiska återhämtning” efter pandemin. Miljöpartiet, partiet som Irene Svenonius (M) själv styr med, anklagas för att vara dogmatiska.

Vi förutsätter att samma stämpel då sätts på Swedavia, som dömt ut Brommas lönsamhet, Stockholms handelskammare som menar att det ”finns stora samhällsnyttor i att flytta Brommas flygtrafik till Arlanda” samt Moderaternas partiledare, Ulf Kristersson, som tydliggjort att han är beredd att ställa sig bakom en stängning om det satsas på Arlanda.

För att underlätta för näringslivet behöver vi fokusera på Arlandas utveckling. Allt fler inser nu att flygets framtid inte underlättas av att driva två flygplatser som dels riskerar att gå med förlust och dels splittrar upp nödvändiga investeringar.

Dessutom behöver Stockholm fler bostäder. Bostadsbristen är en svårighet för företag som vill rekrytera. Att stänga Bromma och flytta flyget till Arlanda skulle möjliggöra ett tillskott på 30 000 bostäder på den gamla flygplatsmarken.

Som ett litet och exportberoende land behöver vi samsyn och förmågan att säkerställa långsiktiga spelregler för vår exportnäring.

Koncentreras flyget till Arlanda där vi investerat för att kunna möta hela landets behov, inrikes- såväl som utrikesflyg, gynnar även det våra regionala flygplatser. En sådan investering möjliggör även för beslut om fler och bättre transporter till och från Arlanda.

En avveckling av Bromma möjliggör en utveckling av Arlanda. Det är framtiden. Inte att av politiska skäl hålla liv i en olönsam flygplats utan utvecklingspotential.


Karin Wanngård, oppositionsborgarråd, Stockholm (S)
Aida Hadžialić, finansregionråd i opposition, Stockholm (S)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Publicerad:

LÄS VIDARE