Dina bromsar kan vara livsfarliga

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-15

Ett litet elfel slår ut ABS-systemet

Ett litet elfel i din bil kan vara skillnaden mellan liv och död.

En pump slutar fungera - då försvinner bromsverkan.

Praktiskt taget alla låsningsfria bromssystem (ABS-system) är så finurligt konstruerade att de kopplar ur sig själva om något skulle gå sönder. Så långt är det tryggt och lugnt. Bromsarna fungerar då som på vilken bil utan ABS som helst. Men det finns bromsfel som inte kan kopplas bort!

Vissa ABS-system har nämligen en elektriskt driven hydraulpump som kan slås ut genom ett enkelt elfel och då känns det som om du trampar på en sten när bromspedalen ska användas. Bromsarna blir helt enkelt så trögtrampade att du i praktiken förlorar förmågan att stoppa bilen.

Tappar bromsverkan

Dessa bromssystem servoassisteras med ett mycket högt hydraultryck som förstärker bromsverkan cirka 15 gånger (en "vanlig" vakuumdriven bromsservo förstärker bromseffekten cirka 5 gånger). Om elmotorn till pumpen av någon anledning slutar fungera, så blir bromssträckan alltså avsevärt förlängd, oavsett hur tung och stark man är i högerfoten. Vissa bilar tappar även bromsverkan på bakhjulen när elmotorn stannar.

Dessa bromssystem har nu varit ute så länge på marknaden att det vanligaste felet är slitna kol i pumpmotorerna. Man kan tycka att kolen eller elmotorerna borde bytas med vissa serviceintervaller. Detta vore inte heller något problem om tillverkarna hade låtit bli att bygga samman motorn och nästan hela ABS-systemet till en enhet. Om kolen tar slut måste du därför byta en komplett modul som kostar många tusenlappar.

Ju mer tekniskt avancerad en bil blir, desto mer detaljer finns det som kan krångla och om något kan krångla så kommer det förr eller senare också att göra det. Ovanstående bevisas inte minst av att de servosystem som jobbar med motorns insugningsvakuum, både är vanligast och de som krånglar minst.

Drivs av motorn

Men det finns högtryckssystem som är mer pålitliga än de med elpumpar. Då drivs pumpen av bilens motor. Det gäller exempelvis Citroën samt vissa Jaguar- och Audimodeller. Dessa bilar kan därför anses som betydligt säkrare och om motorn stannar så kan man ju ändå inte köra med bilen. Samma sak gäller alla Rolls-Royce från och med 1965, som för säkerhets skull har dubbla pumpar och dubbla hydraulkretsar, för att inga incidenter ska uppstå.

De flesta system klarar flera inbromsningar med död elmotor innan tryckackumulatorerna är tömda och bilen skenar. Tyvärr indikeras en död pumpmotor bara av en liten varningslampa, som många bilförare inte upptäcker förrän det är för sent.

Vanliga modeller med elektrisk högtrycksservo

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln