Bilen börjar brinna – på motorvägen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-29

Mitt under en omkörning på E20 slutade Volvon fungera.

Adam kunde varken gasa eller bromsa och plötsligt började motorn ryka.

Inom loppet av några minuter slog lågor ut från motorhuven.

Tillverkaren kan inte konstatera konstruktionsfel eftersom motorn har brunnit upp.

Adam och hans sambo var på väg i familjens Volvo V70 av 2007 års modell till några vänner för att grilla på Valborgsmässoafton.

I baksätet sov deras två barn, 1,5 och 3 år gamla.

– Jag gjorde en omkörning när motorn började hacka. Plötsligt tog inte ­gasen längre. När jag försökte sakta in fungerade ­inte bromsarna, säger Adam, 37, från Stockholm.

Motorn började ryka och först då gick varningslamporna igång. Adam lyckades manöverera bilen till vägrenen där han slutligen fick stopp med hjälp av handbromsen.

– Det kom ett stort rökmoln från motorn. Jag fick ut barnen och ställde dem i diket och min tjej ringde 112.

Gick inte att släcka

Vid det laget slog stora lågor ut från motorn.

– Jag fick låna en brandsläckare av en kille som stannat. Men det var lönlöst, i stället fokuserade jag på att rädda datorn och ­kameran från bilen.

Adam är övertygad om att det hade slutat annorlunda om familjen befunnit sig på en krokig landsväg i stället för en bred motorväg.

– Då hade vi troligtvis dött.

Adam och hans tjej är besvikna på att Volvo inte har hört av sig med kompensation eller en ursäkt för vad familjen anser är ett allvarligt konstruktionsfel.

”Bevisen är borta”

Bo Larsen, presschef vid Volvo personvagnar, kan inte svara på vad som orsakat branden.

– Det är svårt att konstatera om det är fel på konstruktionen. Vi har sett bilder på bilen där stora delar av motorn har brunnit upp. Bevismaterialet är därmed borta. Det är en olyckshändelse och därmed ett försäkringsärende, säger han.

Volvo kommer inte att utreda olyckan vidare. Att ersätta familjen med en ny bil är inte aktuellt.

– Den typen av skadestånd lämnar vi inte ut, ­säger Bo Larsen.

Händelsen på E20 är en

i raden av många uppmärksammade fall där en Volvo har brunnit.

– Det är inte fler bränder i Volvos bilar, det finns bara väldigt många Volvobilar, säger Bo Larsen.

Följ ämnen i artikeln