Lugn och smidig efter hjärtbytet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-03-19

Nya tvålitersmotorn ger ett välkommet tillskott av kraft över hela varvtalsregistret.

Nytt hjärta och ny inredning ger Mazda Premacy nytt liv.

Så här borde bilen varit från början.

Minibussen Premacy kom till Sverige på våren 1999, som en helt ny modell hos Mazda.

Redan nu har den fått en ansiktslyftning, som innehåller bland annat större motor och förbättrad komfort.

Sportig

Precis som förut är Premacy lagd åt det sportiga hållet och har inte mycket av den småtråkiga präktighet som ofta präglar de små familjebussarna.

Sportigheten understryks av den nya tvålitersmotorn på 131 hästkrafter och det extra vridmomentet ger ett välkommet tillskott av kraft över hela varvtalsregistret.

Den tydligaste skillnaden mot förut är den uppfräschade inredningen.

Ljus klädsel, snyggare material, fler förvaringsfack, fällbara bord i stolsryggarna och en ny, tvåtonad färgsättning av instrumentpanelen är en väsentlig del av förbättringarna. Automatisk klimatanläggning är nu standard och bättre dämpning samt fintrimmat chassi har minskat bullret inne i bilen.

Allt sammantaget ger förändringarna Premacy ett trivsamt och ombonat intryck, fjärran från det man fördomsfullt förknippar med japanska bilar.

Premacy är byggd på samma botten som Mazda 626 och har därmed lång hjulbas men korta överhäng. Det ger lugn gång på landsvägen men ändå bra smidighet i stan.

Krocksäker?

Det enda frågetecknet som kvarstår gäller krocksäkerheten.

Förut hade Premacy tre stjärnor enligt EuroNCAP. Framtida tester får visa om det blivit en extra, välbehövlig stjärna. Pär Brandt

Pär Brandt (-)

Följ ämnen i artikeln