Fyllon och slarvpellar orsakar flest olyckor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-21

Vad är det som behövs för att Vägverket och politiker ska fokusera på de verkliga riskerna i trafiken i stället för att bara jaga fortkörare?

Nu är det dags igen; nu kommer det nya förslag om åldersgränser för att köra båt och om krav på båtkörkort. Anledningen är sommarens alla svåra olyckor med snabba fritidsbåtar.

Jaha, så det är småungarna som ställer till det när de inte behärskar de moderna snabba båtarna? Eller de som saknar utbildning?

Nej, inte alls. Det är som vanligt de som chansar, tar risker eller är berusade.

För femton år sedan blev det åldersgräns och krav på någon form av körkort för att köra snöskoter. Även då var det de många allvarliga olyckorna som var anledning till hårdare krav.

Jaha, ungarna då också, eller?

Nej, det var som vanligt de som chansade, tog risker eller körde berusade.

I Norrland går det ju till så att man undviker bilen och allmänna vägar när man ska till kompisen och dricka sprit. Då tar man skotern och genar gärna över sjön, även om isen inte är säker.

Men, lösningen på skoterolyckorna var åldergräns och körkort. Och nu står sjön på tur.

På vägen har vi ju både körkort och åldergräns sen evigheter. Men eftersom det inte räcker har vi dessutom allt lägre hastighetsgränser och orimliga kontroller, kontroller som alltid utförs på de allra säkraste vägarna (där är det ju mest trafik och störst chans för polisen att få napp, en klapp på axeln och mer anslag).

När jag var barn hade någon av serietidningarna jag läste en rolig historia som jag inte riktigt förstod det roliga i. Då.

Det var en bild på en gubbe som gick och letade efter sina nycklar i en gatlyktas sken.

Så kom det en förbipasserande och frågade vad han letade efter och om han var säker på om han tappat nycklarna just där.

- Nej, sa gubben, för han var nästan säker på att han inte tappat dem där, men det var lättare att leta där än i mörkret...

Jo, den logiken tycks vara allmänt accepterad i våra ämbetsverk och hos våra folkvalda.

Att famla i mörkret är för jobbigt, trots att man vet att det är där någonstans lösningen finns. I stället beslutar man om totalt meningslösa åtgärder bara för att bekräfta och befästa sin egen existens.

Åldersgränser på sjön - trots att det är vuxna slarvpellar och ratt- fyllon som orsakar olyckorna.

Åldersgräns på snöskotern trots att det är vuxna slarvpellar och fyllon som orsakar olyckorna.

Allt lägre hastigheter och allt hårdare bevakning av fortkörare - trots att det inte är hastigheten i sig utan slarvpellar och rattfyllon som ställer till det på vägarna.

Två spektakulära rymningar på en vecka från två av landets mest hårdbevakade fängelser var vad som behövdes för att man skulle se över fångvården.

Nu lovar Thomas Bodström mer pengar till fångvården. Bättre kontroll av de anställda och högre löner, inga mobilsamtal och högre staket.

Åratal av debatt om fångvården gav ingenting, mer än fortsatta nerdragningar. Två rymningar löste allt.

Vad är det vi behöver för att reformera trafiksäkerhetsarbetet? Är det två riktigt otäcka frontalkrockar med många döda där alla förarna är berusade? En SL-buss där den berusade föraren mejar ner en skolklass vid busshållplatsen? En berusad tankbilsförare som kommer för fort in i rondellen vid Sergels torg och spränger Kulturhuset i luften?

Vad är det som behövs för att Vägverk och politiker ska fokusera på de verkliga riskerna i trafiken i stället för att bara jaga fortkörare?

Faran i trafiken består av alko- holister och narkomaner, vanliga kriminella, unga pojkar som kör trots att de festat hela kvällen, andra unga pojkar som visserligen är nyktra men som ska spela Allan när de kör hem kompisarna eller flickvännen från festen.

Och av Svensson som glömmer bort att köra bil och som envisas med att strunta i bilbältet.

De verkliga riskerna i trafiken är för olönsamma att hålla efter.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln