Saabs klassresa åter till rötterna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-06-03

Gott betyg: den som kommer från gamla 9-3 känner igen sig

Nya 9-3 är början på Saabs mödosamma vandring tillbaka till rötterna.

Nu ska Saab åter bli en bil som sätter föraren i centrum, en bil som kör skiten ur konkurrenterna.

Kvaliteten är redan i topp, den nya bilens köregenskaper bör vara utmärkta, frågan är bara om formgivningen räcker ända fram.

Det är kräsna kunder som Saab vill vara med och slåss om i mellanklassens premiumsegment. Mercedes och BMW är där sedan länge, Audi sedan drygt tio år, Volvo är där, Lexus på en kant och Alfa Romeo på en annan.

Alla har ungefär lika stora fyradörrars sedanmodeller i klassen och alla tar rejält betalt för känsla och kvalitet.

När Saab försökte ta sig in bland finbilarna med stora 9-5 gick det inte riktigt bra. Bilen saknade lyxkänsla, den där extra förfiningen, och köregenskaperna var för jasåbetonade.

Nya 9-3 har på papperet en hel del emot sig. Belackarna kan säga att all tung teknik, till och med motorerna, är samma som i svenssonbilen Opel Vectra, som kostar närmare 40 000 kronor mindre.

Saabs krav: toppklass

Men det är att förenkla för mycket.

Rätt är att chassitekniker från amerikanska General Motors, Opel och Saab satte sig tillsammans i Detroit en höstdag 1996 för att försöka konstruera en gemensam plattform, eller bottenplatta, som man också säger. Det betyder bilens golv med hjulupphängningar, motorfästen, rattinfästningar, styrning men också luftkonditionering och annan kringteknik.

Saab krävde, för första gången på tio år, köregenskaper i toppklass. Opel krävde bra komfort och lugna harmoniska köregenskaper rakt fram. USA krävde lågt pris.

Man enades om en storlek rätt snabbt. Saab 9-3 blev kanske lite större än vad trollhättingarna hade tänkt sig, men både tyskar och jänkare ville ha en större bil.

När det gällde köregenskaperna drog kanske Saab ett längre strå än tyskarna. Chassit passar perfekt på våra typer av vägar och till den typ av förare som Saab tänker sälja till.

Men det märkliga är hur flexibel bottenplattan, kallad Epsilon, har blivit. Alla parter är nöjda med resultatet.

Alltså i motsats till nuvarande 900/9-3-plattan som ärvdes från Opel Ascona/Vectra och 9-5 som fick sin platta från en senare Vectra. Båda dessa plattformar fungerade på mellanprisbilen Opel men räckte inte alls till finbilen Saab.

Trots att all tung teknik i chassit är gemensam, det handlar om investeringar på över tio miljarder kronor, har Saab skapat en helt egen bil med hjälp av andra bussningar, fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare och hjulvinklar.

Till exempel har Saab konstruerat en synnerligen sidstyv bakaxel som gör bilen snabbare och säkrare vid hård kurvtagning. Styrservon är dessutom hydraulisk för bättre styrkänsla och -precision. Opel har valt elektrisk servo som spar några droppar bensin men som inte har samma skärpa.

Opel har också valt hjulvinklar som gör att bilen går stadigt rakt fram men blir lite motsträvig i kurvorna medan Saab trivs som fisken när vägen blir riktigt krokig.

Sparsmakade former

Interiört syns det direkt att det är en Saab. Formerna är strama, sparsmakade och effektiva. Den som kommer från nuvarande 9-3 eller 9-5 känner igen sig, och det är inget dåligt betyg.

Att exteriören ritats av samme man som formgav 9-5 är kanske mindre lyckat med tanke på de spännande konceptbilar Saab visat upp under vintern. Men de läsarreaktioner som nått Aftonbladet sen vi avslöjade allt om den nya modellen redan den 27 april tyder på att åtminstone svenskarna tycker om de lite återhållsamma formerna. Många uppskattar designen med tydliga drag av 9-5.

Att Saab överger halvkombikarossen vållar inte heller det ramaskri man hade kunnat förvänta sig.

Kan köpas i september

9-3 Sportsedan, som Saab kallar bilen, ska provköras av de svenska biljournalisterna norr om Stockholm den 8 juli, samma dag som serieproduktionen kör i gång i Trollhättan. I september finns nykomlingen i bilhallarna.

Under nästa år kommer en kombimodell som också ska tillverkas i Trollhättan, och en cab som ska byggas i Österrike av Steyr-Puch.En sportig stadsjeep à la 9-3X som formgivits av Michael Mauer och Antony Lo kommer 2004.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln