Storsäljarnas år i Genève

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-29

Bilar för alla smaker på årets salong

Opel GTC visar hur nya Vectra ska se ut och hur Opels formspråk ska vara i framtiden. Gamle Saab-designern Antony Lo har hållit i ritstiftet (kolla in detaljerna i fronten som kommer direkt från Saab Aero-X!) och konceptbilen är faktiskt byggd i Trollhättan. Nya Vectra kommer om ett år på den så kallade Epsilon 2-plattformen som också ska bära upp nästa Saab 9-5 och 9-3. Saab testar det nya chassit just nu uppe i Arvidsjaur.

Genève

Med en ilsket gul sportcoupé och två familjebilar för-bereder kinesisk bilindustri invasionen av Europa. Tre modeller introduceras i år, säljmålet är 15?000 bilar, och de kinesiska bilarna är här på allvar.

Årets bilsalong i Genève var mer sansad än på länge, med mycket hybrider, smådieslar och etanol. Miljön har blivit ett starkare budskap än hästkrafter och topphastigheter och nästan varje tillverkare hade åtminstone en ny bil på temat miljö. Och hos Toyota fanns nästan alla bilar hybridmotor.

Men salongens viktigaste nyheter var ändå helt konventionella bilar. Helt nya Ford Mondeo, Golf kombi(!), Renault Twingo och Mercedes C-klass blir storsäljare.

Gula faran hotar

Och hemma i Sverige, förstås Volvo V70 som fortsätter att vara mest sålda bil utan konkurrens, och Saab 9-3 Biopower som blir den mest sålda miljöbilen.

Massor av spännande nyheter från Europa och Asien, men är den gula faran ett hot eller ett löfte? De första bilarna föll ihop som korthus i oberoende krocktester. Kanske nästa sändning som landar i Bremerhafen nu i mars håller ihop bättre? Och snart är de lika bra som konkurrenterna. Japanerna kopierade – och kom ikapp. Koreanerna är på god väg. Kineserna ska tas på allvar. Så var det på bilsalongen i Genève, mässan som innehöll allt.

Genève-salongen - stort bildextra!

Läs också:

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln