Ladda elbilen – så här funkar det

Uppdaterad 2017-11-27 | Publicerad 2017-11-22

Att ladda bilen ska i framtiden inte ta längre tid än att tanka bensin.
Utveckling av laddstationer och trådlösa system pågår.
Men hur fungerar egentligen laddningen av en elbil?

Att ladda elbilen eller hybriden är tämligen enkelt. Men det är inte alltid självklart vad som är vad i den modernt laddade bilvärlden. Så häng med bland sladdar och system.

Det finns två typer av laddning:

1. Normal laddning – växelström AC (3.6-22kW)

På platser där bilen står parkerad under längre tid. I hemmet, på jobbet eller likande. Laddar du på 10A i en timme får du 1 mil. Om batteriet är tomt på en plugin hybrid fyller du det på 5 timmar på 10A eller på 2,5 timmar på 16A.

2. Snabbladdning – med likström DC (40kW -      )

Laddstationer. Just nu är snabbladdning (DC) installerad på många platser i Sverige i 40-50kW. Men Tesla har installerat snabbladdning på 120-145kW.

Framtidens snabbladdning  byggs inom överskådlig framtid med  250kW och för bussar och även bilar vill man se 350kW.

Uttalat mål är att en snabbladdning inom kort ska ta lika lång tid som att i dag tanka bensin.

De fyra kontakter som kan förekomma på en elbil.

1. Typ 1 – för normalladdning.

En 1-faskontakt för max 32A som kommer från USA och används av bland annat asiatiska biltillverkare.

2. Typ 1 har också CHAdeMO-uttag – för snabbladdning.

Installeras idag med upp till 100kW effekt. På japanska betyder CHAde MO (fritt översatt) ”en kopp te” och är en indikation på hur lång tid det ska ta att snabbladda en elbil.

3. Typ 2 (Mennekes) – för normaladdning.

För trefasström och standard i Europa för elbilar och laddhybrider sedan 2014. Klarar max 70A enfas eller 63A trefas. Uttaget är mer ovalt i formen.

Notabelt i sammanhanget är att de flesta biltillverkarna inte gjort klart för att ladda med trefas ännu. Typ 2 är förberett för att tillgodogöra sig 3-fas laddning men idag tar de flesta bara emot 1-fas 16A.

4. Typ 2 har också CCS-uttag – för snabbladdning.

CCS (Combined Charging System) följer europeisk standard och med ett uttag för snabbladdning med likström. Fordonet kan både snabb- och normalladdas i samma uttag på bilen.

Tesla har eget system

Tilläggas ska att Tesla har sin egen kontakt och sina egna snabbladdningsstationer

I andra änden

Kontakten i andra änden av kabeln är någon av de listade kontakterna ovan – förutom Typ 1. Kan också vara jordad hushållskontakt, Schuko, vanligt hushållsuttag. Den kontakten håller på att fasas ut och få nya elbilar har Schuko-kabel som standard.

Vissa kontakter är också kompatibla med varandra via specialkablar eller adaptrar som går att köpa till fordonet.

Källor: Emolibility.se och DEFA.

Följ ämnen i artikeln