Elbilsguiden

presenteras av

Expertens guide: Då ska du köpa elbil

Av: Bo Svernström

Publicerad:
Uppdaterad:
Aftonbladets elbilsexpert Erik Naessén förklarar när det är bra läge att köpa elbil eller hybrid.
Foto: PONTUS HÖÖK, RASMUS PUNELL
Aftonbladets elbilsexpert Erik Naessén förklarar när det är bra läge att köpa elbil eller hybrid.

Det säljs fler nya elbilar och laddhybrider än någonsin.

Men se upp – det är inte ett självklart val för alla.

Här är frågorna du ska fundera på innan du slår till.

Tanka el till en bråkdel av kostnaden för bensin och diesel, mindre behov av service, skatt på 360 kronor per år – och inte minst: en gigantisk guldstjärna i miljötänk!

Elbilar har fantastiska fördelar och är absolut en del av framtidens bilpark. Så vad är det att fundera på?

En hel del faktiskt, enligt Aftonbladets elbilsexpert Erik Naessén.

Den första och absolut viktigaste frågan du ska ställa dig är: Kan du ladda en elbil hemma? 

Om du kan det, ja, då är en ren elbil perfekt. Särskilt om du mestadels kör i stan. 

– Många köper en bil som ska passa till allt man gör. Men om det bara är en långresa per år som hindrar en från att skaffa en elbil, då kanske man ska fundera på att hyra bil den enda gången. Eller ta tåget, säger Erik Naessén.

Ett annat alternativ, om man regelbundet gör längre resor, är laddhybriden. Många som pendlar till och från jobbet kan då köra bara på el – och ändå använda bilen till att åka till landet på helgen. 

Laddhybriden låter som det bästa ur två världar?

– Många tycker att de är det sämsta ur två världar. Två drivlinor som kan gå sönder, en tung bil som inte kan gå långt på el, mer service. Men jag tycker att de missar poängen.  Till vardagskörning hemmavid är det till större delen av tiden en elbil och  du kan räkna med att ungefär 50-75 av den årliga körsträckan blir på el.

Inte kört även om du bor i lägenhet

Om du inte kan ladda en bil hemma, är det kört då? Nej, inte alls, enligt Erik Naessén:

– Det enklaste är förstås att välja en vanlig hybridbil. Men om man struntar i priset på bilen och inte åker så långa sträckor, så funkar faktiskt en ren elbil med ett hyfsat stort batteri. Du behöver bara åka iväg och tanka den vid en laddstolpe var fjärde, femte dag.

Och ska du verkligen tänka miljö, kan det vara en poäng att titta på hela bilens livslängd. 

– Även om du aldrig kommer att ladda en laddhybrid så finns det ändå miljövinster. För dig kommer den att göra ett lika bra jobb som en vanlig hybrid. Men du har satt en laddbar bil på marknaden. Och nästa ägare kanske använder den som en laddhybrid, säger Erik Naessén. 

Det här är något som framför allt de som har tjänstebil bör fundera på. Eller inte fundera alls på: det är nämligen bara att säga grattis. För billigare bilägande är svårt att hitta idag. 

Finns det något tillfälle då man ska välja en traditionell dieselbil?

– Ska du åka runt i fjällvärlden, dra din släpvagn och åka långt utanför de stora stråken där det inte finns laddstationer, ja, då skulle jag säga att en diesel passar bättre, men i så fall en snåldiesel.

Fakta

Hybrid: Går inte att ladda med sladd. Istället laddas ett mindre batteri medan du kör, exempelvis i nedförsbackar eller när du bromsar. Den går bara att köra på el någon kilometer. Tekniken går istället ut på att sänka förbrukningen.

Laddhybrid: Den går att ladda med ström så att du kan köra några mil på ren el, oftast runt 5 mil, innan en vanlig bensinmotor tar över. Då fungerar bilen som en hybrid. 

Elbil: Drivs enbart av el. Har mer eller mindre stora batteriet som laddas upp via elnätet. Räckvidden brukar variera från 20 till 50 mil. När batteriet är tomt går bilen inte att köra. 

Publicerad:

MER OM MIN BIL