Utrymme

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-09-12

Först när man provsitter och växlar bil upptäcker man skillnaderna tydligt.

Saab 9-3 SportCombi är lite bredare i kupén. I gengäld är takhöjden lite bättre i Volvo.

Kikar vi på baksätena är det bredare i 9-3 SportCombi. Man kan sitta tre personer men mittplatsen är inte bekväm. Samma gäller i Volvo, som är tre centimeter smalare i axelhöjd.

I huvudhöjd känns kupén märkligt nog smalare i Saab 9-3 SportCombi, Volvo känns luftigare och rymligare.

Fast det är naturligtvis lastutrymmet som är viktigast i en kombi.

Här är det snyggt inklätt längst bak i båda bilarna. Men spartanskt, här finns lastsäkringsöglor men inte mycket mer. Hos Saab är lastgolvet delat i två sammanhängande skivor som kan fällas upp fällknivsvis.

När skivorna är fixerade i ett spår blottas ett 20-liters extrautrymme under golvet där ett lastnät säkrar shoppingkassarna.

Volvos lösning är en separat, uppfällbar skiva på lastrumsgolvet med krokar och ett gummiband på insidan. Lika enkelt, lika funktionellt.

Lastöppningen i Saab 9-3 SportCombi är både bredare och högre än i Volvo V50 - som är smal längst ner och successivt blir ännu smalare upptill. Saab erbjuder 104 centimeters bredd, Volvo bara 96 centimeter nertill och knappt 92 centimeter upptill. Lastöppningen är dessutom högre i Saab.

Men det är bredden mellan hjulhusen som avgör vilken last man kan få in.

Saab 9-3 SportCombi är exakt en meter bred, Volvo fyra centimeter smalare.

Men lastrumsgolvet är en hel decimeter längre i Volvo (167 cm) - trots att Saab 9-3 är en decimeter längre.

I Saab bildas en liten uppförsbacke när man fäller baksätena, i Volvo V50 är golvet i lastrummet plant.

Båda kan fälla höger framstol - bra för långa paket

Vem vinner ronden? Volvo om lastutrymmet ska styra. Annars Saab.

Betyg/utrymme

Saab 9-3 Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Volvo V50 Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Testduellen rond för rond:

Robert Collin om Volvo-Saab-testet:

Följ ämnen i artikeln