ROND 5: EKONOMI

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-02

- tio småbilar i stort test

"Fiat Punto är stor och rymlig - men tyvärr dyrast att köra"

Det skiljer en halv småbil, 54500 kronor, mellan billigaste- (Kia) och dyraste (VW) småbilen i våra test.

FÖR DEN LILLA PLÅNBOKEN "Skoda Fabia har näst lägst förbrukning, bäst andrahandsvärde och kostar minst att försäkra"

Priserna varierar mellan 81 900 och 136 400 kronor men det stora fler-talet av testbilarna kostade mellan 110–120 000 kronor.

Alla småbilar i våra test har vagn-skadegaranti i tre år och mellan sex och tolv års rostskyddsgaranti. Mitsubishi,- Nissan och Toyota har treårig, -alternativt 10 000 mils, fabriksgaranti – alla övriga tvåårig fab-riksgaranti.

Grundpris vs andrahandsvärde

Försäkringskostnaderna varierar, från drygt 4000 kronor (Fiat) till knappt 2400 (Skoda). Servicekost-naderna de första 4000 milen kostar från 0 kronor (Nissan, gratis service 3 år/alt. 4500 mil) och 2200 kronor (Citroën) upp till nästan femtusen kronor (Toyota).

Värdeminskningen är lägst hos Skoda och högst hos de två Fiat--bilarna. Men skillnaden i dag är mindre än för några år sedan – nästan försumbar, vilket visar sig av att -milkostnaden bara varierar några -kronor.

Bara Kia Picanto skiljer ut sig som mycket billig (20:60 kr/mil) medan de flesta kostar runt 22-23 kronor per mil att köra. Klart dyrast är Fiat -Punto (25:62 kr/mil).

Ändå lockar kanske Pandas låga grundpris, 99 900 kronor. Men den lilla motorn ger ingen bra bränsle-ekonomi och andrahandsvärdet -bedömer vi som lite sämre än för -konkurrenterna.

Nissan har bästa garantierna

Även Kia är billig, grundpriset är 81900 kronor. EX-versionen, med radio och lite säkerhetsdetaljer, -be-tyder ändå ett pris under 100000 -kronor. Men då finns andra -alternativ som är bättre.

Nissan Micra har förutom hyfsat lågt pris även de bästa garantierna. Micra är en av få som lämnar en -elektronikgaranti i hela tio år. Tyvärr är Micra en av de törstigaste bilarna i -testen.

Fiat Punto är stor och rymlig – men tyvärr dyrast att köra. Vad som -orsakar detta är priset och värdefallet, samt försäkringskostnaden.

Toyota Yaris kunde varit en -ekonomivinnare om man bara sett till förbrukningen, den är mycket låg. Men Yaris har klart dyrast service och bara medelmåttigt andrahandsvärde.

Medelmåttor i ekonomihänseende är också Mitsubishi Colt och Peugeot 206. Vår ekonomivinnare är alltså -endera Citroën C3 eller Skoda Fabia.

Och då börjar ni kanske ana vartåt det lutar.

För VW Polo har trots ett av de -bästa andrahandsvärdena, hyggligt billig service och den låga förbrukningen ett alldeles för dyrt pris för att ha en chans här. Dessutom är för-säkringen för -Polo inte billig.

Skoda Fabia har näst lägst för-brukning av våra tio bilar, den har dessutom bäst andrahandsvärde och kostar minst att försäkra.

När vi räknat ut milkostnaden får Fabia näst lägst. Vi utser den därför till ekonomivinnare – trots att Kia är en knapp 50-öring billigare per mil.

Småbilstestet - rond för rond

Alla bilarna i testet

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln